דיווח: איראן הגיעה ליכולת גרעינית; פצצה - בתוך שנה

על פי הדיווח ב"טיימס", איראן השלימה את תכנית המחקר הגרעינית כבר בקיץ 2003, וערוכה להעשרת אורניום ולייצור פצצה תוך שנה מיום מתן ההוראה ע"י חמנאי

נקודת האל-חזור? איראן השלימה את הכנותיה והגיעה ליכולת הטכנולוגית הראויה על מנת לפתח ולייצר ראש נפץ גרעיני - וכעת ההמתנה היא למוצא פיו של המנהיג הרוחני העליון, האייתולה עלי חמנאי, כדי לקבל את האישור הרשמי לייצור ראש הנפץ הגרעיני הראשון - כך מדווח הבוקר העיתון הבריטי "טיימס".

על פי הדיווח, הנמסר ממקורות מודיעיניים מערביים, איראן השלימה את תכנית המחקר הגרעינית כבר בקיץ 2003, וערוכה להעשרת אורניום ולייצור פצצה בתוך שנה מיום מתן ההוראה לעשות כן - על ידי חמנאי. אותם המקורות אמרו לעיתון כי השלמת תכנית המחקר הגרעינית נעשתה במהירות, בשל החשש מההשלכות שעשויות להיות לפלישה האמריקנית לעיראק באותה השנה.

המקורות אמרו לעיתון כי איראן החליטה להשעות את המחקר, "משום שהוא השיג את מטרותיו", ומחפשת דרכים להרכיב את ראש הנפץ הגרעיני, אם יפותח, על טילי ה"שיהאב 3" שברשותה. "מרגע מתן ההוראה של חמנאי תחלוף חצי שנה עד להעשרת אורניום בכמות מספקת, וחצי שנה נוספת לפיתוח ראש נפץ גרעיני", אמרו המקורות לעיתון.

בשנים האחרונות מנהל משרד ההגנה האיראני מחקר מקיף, בו נוטלים חלק מאות מדענים, חוקרים ומומחים לחקר מתכות. במחקר מושקעים מיליארדי דולרים, ומטרתו לפתח טכנולוגיה גרעינית, במקביל לתכנית הגרעין האזרחית. "ב-2003 היה חסר לאיראנים חומר בקיע, כך שתהליך המחקר הואט", אמרו הגורמים המודיעיניים לעיתון. עם זאת, אותם מאות מדענים פעלו בשנים האחרונות על מנת לייצר מערכת פיצוץ מיוחדת, שעל פיה יופעל ראש הנפץ הגרעיני.

אחמדינג'אד מאיים - חמנאי קובע

"איננו יודעים אם חמנאי כבר נתן את ההוראה", מודים המקורות המודיעיניים. "ייתכן שאיראן כבר פיתחה מתקנים סודיים וקטנים יותר לפיתוח היכולות לפצצה ראשונה", הם מציינים, תוך שהם מותחים ביקורת על התנהלות הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית: "הם מחפשים רק חומרים בקיעים, ואינם מתרכזים בשאלה כמה צנטריפוגות יכולה איראן לייצר".

יש לציין, כי חרף התבטאויותיו הקיצוניות של הנשיא האיראני המכהן, מחמוד אחמדינג'אד, התעקשותו על פיתוח תכנית הגרעין האיראנית והצבתה בראש סדר העדיפויות, הרי שלו אין היכולת המעשית להורות על פיתוח פצצה גרעינית - וחשוב מכך: הוא אינו יכול לתת הוראה ישירה לשגר את אותה פצצה. איראן האיסלאמית מונהגת על ידי המנהיג הרוחני העליון, חמנאי. בשנים האחרונות דווח כי הוא עצמו דווקא מנסה לשמור על פרופיל נמוך בכל הקשור לענייני הגרעין, ואף דרש מספר פעמים מאחמדינג'אד לרכך את התבטאויותיו בנושא.

בחודש שעבר העניקה ארצות הברית לאיראן ארכה עד לחודש ספטמבר, אז תתבקש הרפובליקה האיסלאמית להיענות לדרישה לפתוח עימה בשיחות דיפלומטיות בעניין תוכנית הגרעין שלה. בשבוע שעבר דיווח עיתון "הארץ", כי במסגרת ביקורה של "הרכבת האווירית" האמריקנית בישראל בשבוע שעבר, הציגו האמריקנים לעמיתיהם הישראלים שורת סנקציות חדשות, רובן קשורות בנפט, אותן מתכנן הממשל בוושינגטון להטיל על איראן אם זו לא תיענה לאולטימטום בספטמבר.