ההתאחדות לכדורגל עברה ל"הליכי בזק" למכירת זכויות השידור

המטרה: לאפשר לכמה שיותר גופי שידור להתמודד על זכויות השידור של המשחקים ■ ובינתיים, הרגולציה מקשה על הקבוצות הישראליות למכור את זכויות השידור על המשחקים באירופה

בניסיון לפתור את הפלונטר סביב זכויות השידור של הכדורגל הישראלי, מנהלת ההתאחדות לכדורגל הליכי מכרז מהירים לחבילות המשחקים השונות. בשל קוצר הזמן, מדובר במכרזים של שלושה ימים בלבד שכוללים את כל חבילות השידורים, מלבד המשחק המרכזי אותו תמכור בנפרד. הכוונה היא לחמש החבילות הנותרות - חבילת האינטרנט והסלולר, תוכנית סיכום המחזור, שידורי הרדיו, שידור המשחקים לחו"ל באינטרנט ובטלוויזיה, וחבילה נוספת שכוללת את משחקי גביע המדינה, גביע הטוטו ומשחקי הליגה הלאומית.

להבדיל מהמכרז אותו הוציאה ההתאחדות לפני כחודשיים ושבו קבעה מחירי סף לכל החבילות, הפעם מדובר בהליך טכני בלבד שלא ינקבו בו מחירי מינימום להגשת הצעות, מה שיאפשר למעשה לכל גוף שיגיש הצעה כספית מסויימת להשתתף בהליך תמחור. הסייג היחיד הוא צירוף ערבות בנקאית.

אחת הבעיות העיקריות במכרז המקורי שהוציאה ההתאחדות לפני כחודשיים היתה מחירי הסף הגבוהים עבור החבילות, שהרתיעו את הגופים השונים מכניסה למכרז. במכרז הקודם, תומחרו החבילות השונות מלבד המשחק המרכזי במחיר סף כולל של 30 מיליון שקל. החבילה היקרה ביותר היתה חבילת הסלולר והאינטרנט, עבורה דרשו בהתאחדות מחיר סף של 13 מיליון שקל.

על-פי ההליך המתקיים עכשיו, ברגע שהוגשה הצעה כספית מסויימת עבור אחת החבילות מחויבת ההתאחדות לפתוח הליך מהיר שבו יקבלו הגופים המתחרים אפשרות להשוות את ההצעה ולהתמודד על החבילה. אתמול הפעילה ההתאחדות את הנוהל המהיר, אחרי שקיבלה הצעה לרכישת שלוש חבילות - את חבילת השידורים לחו"ל, תוכנית הסיכום, וגביע המדינה, גביע הטוטו ומשחקי הליגה הלאומית. הערבות הבנקאית לגופים המעוניינים להיכנס להליך המהיר עומדת על 2 מיליון שקל, והזמן האחרון לכניסה הוא 5 באוגוסט.

בשבוע שעבר יצאה ההתאחדות בהליך מהיר גם לחבילת הסלולר והאינטרנט, שגם עליה קיבלה הצעות. החבילה היחידה אותה לא הוציאה ההתאחדות בהליך מהיר היא חבילת שידורי הרדיו, בשל העובדה שלא הוגשה עבורה אף הצעה.

רגולציה בעייתית

אגב, הרגולציה סביב נושא השידורים מקשה מאוד גם על הקבוצות הישראליות בליגה האירופית ועל הגופים שמחזיקים בזכויות לממש את הנכסים שבידיהם. כך למשל, מתוך ארבעה משחקי חוץ של הנציגות הישראליות באירופה, רק משחק אחד (גלנטורן - מכבי חיפה) שודר על ידי ערוץ טלוויזיה ישראלי. כזכור, על-פי החלטת הרגולטור משחקי החוץ של הישראליות באירופה מחויבים להיות בערוץ פתוח.

מי שספג את רוב הנזק במקרה הזה היא חברת השיווק ספורטפייב, שהיתה זו שהחזיקה בזכויות של שלושה משחקים - (סימורק-בני יהודה, סליימה-מכבי נתניה, אוקטבה-מכבי חיפה) ולא הצליחה למכור אותן. גם חברת השיווק קינטרו, שהחזיקה בזכויות השידור של המשחק גטבורג-הפועל ת"א לא הצליחה למצוא ערוץ טלוויזיה ישראלי שייקח את המשחק ובסופו של דבר הוא שודר רק באינטרנט.