בחזרה לשיאים של 2008? גולדמן זאקס צופה מחסור בסחורות

ממליץ לקנות את מניות הדשנים ■ "אנו צופים חזרה למה שראינו ב-2008, אז בעיות היצע חמורות גרמו לעלייה חדה במחירים" ■ בינתיים בארה"ב: דו"חות כספיים טובים לאגריום

מחירי האשלג אמנם נמוכים בכ-26% בהשוואה לשנה שעברה ומחירי הנפט נמוכים בכ-51%, אך בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי ב-2010 התמונה תשתנה מקצה לקצה. הבנק הוציא היום סקירה ללקוחותיו בה הוא מתריע מפני מחסור עולמי בסחורות בשנה הבאה, מחסור שיביא לעלייה במחירים, כפי שקרה ב-2008.

"אנו מדגישים זה מכבר כי ישנה בעיה בשוק הסחורות, וליבת הבעיה הינה המחסור הנובע מעשור של הזנחה בהשקעות, הזנחה שהוחרפה בשנה האחרונה בגלל הירידות החדות במחירי הסחורות ומחנק האשראי", אומרים הכלכלנים אנטוני קרפרט, לורה קוניגליארו ורוברט בורוז'רדי. "בעוד שוק הסחורות מתאושש יחד עם הכלכלה העולמית, אנו צופים חזרה למה שראינו ב-2008, אז בעיות היצע חמורות גרמו לעלייה חדה במחירים".

בקיץ 2008 הגיעו מחירי הסחורות לשיאים. חוזי אשלג נחתמו במקרים מסוימים במחירים של 1,000 דולר לטון, הנפט זינק ל-147 דולר לחבית ושאר הסחורות (כגון חיטה, תירס וסויה) רתחו. בשוקי המניות, המשקיעים התנפלו על מניות הדשנים, וכי"ל ביניהן, בעוד יצרניות האשלג הזהירו כי מלאי האשלג העולמי יספיק רק לחודשיים-שלושה. ההיגיון מאחורי הנסיקה במניות הדשנים היה פשוט: יותר ויותר אנשים נכנסים למעגל הצריכה בשווקים המתעוררים (ובעיקר בסין והודו המאופיינות בצמיחה גבוהה), תפריט המזון שלהם משתנה ומכאן שהביקוש לדשנים עלה.

אולם המשבר הכלכלי העולמי האט את התהליכים הללו, והביקוש לדשנים בפרט ולסחורות בכלל ירד. המחירים ירדו בהתאמה ומניות הסחורות נפלו. בשוק עדיין חלוקות הדעות לגבי קצב ההתאוששות בשוק הסחורות, אך כלכלני גולדמן זאקס לא מותירים מקום לספק: המחסור בסחורות שהיה ב-2008 יחזור בשנה הבאה, בגלל אתן הסיבות שאפיינו את הכלכלה הגלובלית בשנה שעברה.

"אוכלוסיית העולם גדלה בקצב המהיר ביותר בהיסטוריה", אומרים הכלכלנים. "האוכלוסיות בשווקים המתעוררים מתחילים לצרוך כמו אלו שבמדינות המערביות והביקושים למשאבי כדור הארץ גדלים". לפי נתוני הממשל האמריקני, אוכלוסיית העולם אמורה לגדול מ-6.8 מיליארד איש כיום ל-9.2 מיליארד איש בשנת 2050.

בהתייחסם לשוק החקלאות, האנליסטים אומרים כי תכניות התמרוץ הכלכליות יחזירו את כלכלת העולם לצמיחה מואצת, כך ש"חברות כמו פוטאש , מונסנטו וסינופט ממוצבות היטב ליהנות מכך". האנליסטים מוסיפים כי "השילוב של תיעוש מהיר במדינות המתפתחות, עלייה בביקוש לאנרגיה ושטחי חקלאות מוגבלים יעבירו את תשומת הלב למגזר החקלאות".

האנליסטים מביאים את סין כדוגמה הטובה ביותר: צריכת הבשר בסין עמדה בשנת 1995 על 25 ק"ג לאדם; לכל ק"ג בשר יש צורך ב-4 ק"ג גרעינים, כך שאוכלוסיה של 1.2 מיליארד סינים צרכה 120 מיליון טון. ב-2008, אוכלוסיית סין גדלה ל-1.3 מיליארד איש וצריכת הבשר עלתה ל-53 ק"ג לאדם, כך שסין צרכה בשנה זו 275 מיליון טון גרעינים - עלייה של 130% בהשוואה ל-1995. בתקופה זו, תפוקת הגרעינים של סין עלתה רק ב-9% ל-389 מיליון טון.