אל פחד

מדד ה-VIX, המכונה גם מדד הפחד, משקף את הציפיות בטווח הקרוב מהשוק, ויכול לשמש להשקעה ולגידור: כשהמדד יורד הוא מנבא עליות בשוק *מה צופה היום ה-VIX? / רועי ברגמן

המשבר הפיננסי הביא עימו לתודעת המשקיעים מספר כלים חשובים, שמסייעים בקבלת ההחלטות. אחד הכלים הללו הוא מדד ה-VIX, או בשמו הפופולרי "מדד הפחד". בשיאו של המשבר, השימוש במדד היה מאוד פופולרי, אך גל העליות הרחיקו אותו מסדר היום. עם זאת, אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, סבור שהוא חשוב גם בעליות.

מדד ה-VIX - Volatility Indexבשמו המלא, פותח בשנות השמונים בארה"ב על ידי פרופ' רוברט וויילי מאוניברסיטת דיוק, וב-1993 הפך למדד סחיר בבורסת ה-COBE (בורסת האופציות של שיקאגו). מאז המדד היגר לשווקים נוספים ברחבי העולם. היום זה אחד המדדים החשובים ביותר למדידת ה"עצבנות" של השווקים, וגורם מסייע בניבוי המגמה בשוק המניות. גם בישראל קיים היום מדד פחד מקומי, ה-IVIX, שמודד את התנודתיות של מדד המעו"ף.

מה משקף המדד? ה-VIX מחושב על בסיס סטיות התקן הגלומות באופציות על המדד לחודש אחד קדימה. הוא לוקח בחשבון לא רק את האופציות הסחירות אלא גם פרמטרים נוספים כמו הריבית, תקופת הזמן וסטיית התקן הצפויה לכל נכס. סטיות תקן גבוהות מעידות על תנודתיות גבוהה בשוק המניות.

"במילים אחרות, ככל שהשוק עצבני יותר - כלומר סטיות התקן גבוהות יותר - כך המדד מקבל ערך גבוה יותר", אומר גלאי. "לאורך תקופות ארוכות ניתן לראות שקיים מיתאם הפוך בין גובה המדד לבין כיוון שוק המניות". כלומר כשמדד ה-VIX גבוה השוק יורד, וכשמדד ה-VIX יורד הוא מנבא לרוב עליות בשוק.

את הקשר ההפוך בין ה-VIX לבין מדד ה-S&P 500 ראינו היטב בשני העשורים האחרונים, ובשיא - עם קריסת ליהמן ברדרס, בספטמבר אשתקד. בזמן הקריסה הגיע ה-VIX לשיא היסטורי של 90% - המדידה הגבוהה ביותר אי פעם, כש"בימים כתיקונם, המדד נע ברמות של 15%-20%", מזכיר גלאי. מדד המניות לא איחר להגיב בירידות חדות.

איך להשתמש נכון ב-VIX?

גלאי מזכיר דוגמה מהעבר הקרוב של הבורסה בתל אביב. "בראשית יולי ראינו ירידה במדד המעו"ף לרמה של כ-840 נקודות, שהייתה מלווה דווקא בירידת מדד ה-VIX המקומי, לרמתו הנמוכה ביותר מתחילת השנה", הוא מספר. "במצב הזה היה לנו ברור שנוצרה הזדמנות בשוק ושכדאי להגדיל את החשיפה המנייתית. ואכן, מייד לאחר מכן החל לטפס מדד המניות לרמת השיא השנתית שלו".

בדומה למדדים אחרים, גם ב-VIX ניתן לסחור כמדד בפני עצמו באמצעות אופציות וחוזים עתידיים.

יש אפשרויות נוספות: בברקליס קפיטל לקחו את המסחר באופציות על המדד צעד אחד נוסף, וביססו עליו שתי תעודות סל (ETN) אמריקניות. הראשונה, iPath S&P 500 VIX Short-Term Futures (סימול: VXX), עוקבת אחרי אופציות עם מועד פירעון של עד חודש, והשנייה, iPath S&P 500 VIX Mid-Term Futures (סימול: VXZ), מאפשרת חשיפה לאופציות על מדד ה-VIX עם מועד פירעון של עד חמישה חודשים.

המוצרים החדשים, כמו גם האופציות והחוזים העתידיים על מדד ה-VIX, יכולים לשמש את המשקיעים גם ככלי לגידור סיכונים, בשל הקורלציה ההפוכה שלהם למדדי הבנצ'מרק המובילים. *

roee-b@globes.co.il