האם גל הפיטורים בוול סטריט נעצר? הבנקים שוכרים עובדים

"במארס ובאפריל איש לא ידע אם הפעילות הנקראת בנקאות השקעות תמשיך להתקיים גם בעתיד, אך העולם השתנה באופן דרמטי בארבעת או חמשת החודשים האחרונים"

הבנקים האמריקניים, שפיטרו אלפי עובדים במהלך המשבר הפיננסי בן השנתיים, ממהרים לפתע למלא משרות בכירות פנויות כדי לנצל את הזינוק בשוקי המניות ואת הירידה של מרווחי האשראי.

הבנקים, ביניהם גם מוסדות שלא נפגעו אנושות מהמשבר כמו גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן צ'ייס, היו זהירים בכל הנוגע לגיוס עובדים בתחילת השנה, כאשר הם התאימו את עצמם למיתון ולהידוק הרגולציה עליהם. בין היתר, הם הגבילו את תגמולי העובדים, בכפוף לתנאי ההלוואות שהם קיבלו מן הממשל.

העולם השתנה

"במארס ובאפריל איש לא ידע אם הפעילות הנקראת בנקאות השקעות תמשיך להתקיים גם בעתיד", אומר דייויד מקורמק, מנהל חברת המחקר שפילד הווארת מניו יורק. "אך העולם השתנה באופן דרמטי בארבעת או חמשת החודשים האחרונים, והבנקים חזרו לשכור עובדים".

מאחר שלפני חודשיים החזירו רוב הבנקים את ההלוואות שקיבלו מהממשל בשנה שעברה, הם ממהרים כעת למלא את החלל שנוצר בעסקים שתפקדו היטב במחצית הראשונה של השנה. מקורקמק מסביר כי מניות, אג"ח וסחורות הם תחומים שבהם יש ביקוש מיוחד לכוח עבודה.

ג'יי.פי מורגן צ'ייס וגולדמן דיווחו על תוצאות כספיות לרבעון השני שהיו משופרות בזכות רווחים ממסחר, ובנק ההשקעות של בנק אוף אמריקה דיווח על רווח שקיזז הפסדים מכרטיסי אשראי ומעסקים צרכניים נוספים.

בנק אוף אמריקה, כעת הבנק הגדול בארה"ב במונחי נכסים, צריך עדיין להחזיר לממשל 45 מיליארד דולר, והוא צמצם את כוח האדם שלו והדיח כמה מבכיריו מאז שהוא רכש את מריל לינץ' בינואר השנה. אך גם הוא פיתה באחרונה בכירים ממוסדות אחרים לעבוד בבנקאות ההשקעות שלו.

סאנאז זאימי מגולדמן זאקס תתחיל לעבוד בתחילת השנה הבאה בשלוחת הבנק בלונדון, בתפקיד בכיר בתחום בנקאות ההשקעות. לפי דיווחים בתקשורת, היא קיבלה חבילת שכר מובטחת של מיליוני דולרים.

בחודש שעבר שכר בנק אוף אמריקה את אד מרפי מג'יי.פי מורגן כראש יחידת ההלוואות הממונפות ביבשת אמריקה. ביוני שכר הבנק את אלן מורי מסיטיגרופ כמנהל יחידת בנקאות ההשקעות במגזר חברות האנרגיה.

הצעות מפתות

סיטיגרופ, שגם הוא חייב עדיין לממשל 45 מיליארד דולר, שכר עשרה מנהלי מחלקות לבנקאות ההשקעות האמריקנית שלו השנה. מורגן סטנלי שכר את אלכס ארליך מ-UBS כמנהל העולמי של חטיבת הברוקראז' במאי, ובחודש שעבר שכר הבנק מניו יורק את ג'ק דימאיו, לשעבר הממונה על מחלקת המוצרים הסולידיים (הכנסה קבועה, כולל אג"ח) בקבוצת קרדיט סוויס, לתפקיד הממונה העולמי על המסחר בחוזי ריבית, אשראי ומט"ח.

הבנקים הגדולים מנסים כעת לחקות את גיוסי העובדים שביצעו הבנקים הקטנים יותר, שלא נזקקו לסיוע ממשלתי במסגרת תוכנית TARP, והבנקים הזרים שלא היו מוגבלים במתן שכר. בנקים כמו קבוצת ג'פריס ובנקים זרים כמו נומורה נקטו אגרסיביות רבה בהצעות שהציגו לעובדים של הבנקים הגדולים בוול סטריט, כדי לבנות מחלקות מסחר ומניות ועסקים נוספים ברבעון הראשון של השנה.