ארדן: להעביר האחריות על רשות המים למשרד להגנת הסביבה

כך אמר בעת עדות בפני ועדת המים הממלכתית לחקר משבר המים ■ ח"כ בני בגין ישמש כבורר בין המשרד להגנת הסביבה לרשות המים, נוכח הנתק ביניהם

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"יש להעביר את האחריות על רשות המים ממשרד התשתיות למשרד להגנת הסביבה", אמר היום השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בעת העדות שנתן בפני ועדת המים הממלכתית לחקר משבר המים בישראל.

לדברי ארדן, מכיוון שקיים טיפול דו-ראשי בנושא המים בארץ, שמתחלק בין המשרד להגנת הסביבה לרשות המים, נוצרים עיכובים מיותרים שאין לנו כמדינה במצוקה את המותרות להתמודד איתם. העובדה שהסמכויות מחולקות בצורה כזאת נובעת לטענתו מכך שמקבלי ההחלטות במדינה לא הבינו לעומק את העובד שמשבר משק המים בארץ חמור ביותר.

ארדן אמר כי אם לא תועבר רשות המים לסמכות המשרד שבראשו הוא עומד, לפחות יש לעשות אבחנה בין סמכויות רשות המים לסמכויות של המשרד להגנת הסביבה בנושא מניעת וטיפול בזיהומי מים. "הפיתרון המיטבי לסוגיה זו יהיה הכפפת כל נושא מניעת זיהום המים והטיפול במים מזוהמים לשר ולמשרד להגנת הסביבה, בעוד שרשות המים תהיה מופקדת על ניהול משק המים, ובכלל זה, ייצור, הולכה, הפקה, אספקה וקביעת תעריפים", אמר ארדן. לדבריו, בשל חוסר שיתוף הפעולה הקיים בין המשרד לבין הרשות, נקבע כי ח"כ בני בגין ישמש בין הצדדים כבורר.

עוד נשאל השר, מה באשר לנושא הטיפול בהזרמת תמלחות מהתעשייה והטיפול בשיקום קידוחים מזוהמים, המחייב הזרמה של מלחים ושל כימיקלים לים. "לוועדה נמסר כי החלטות אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה, מונעות או מקשות מאוד על הזרמת תמלחות לים, וכי קיימים חילוקי דעות מקצועיים בין המשרדים השונים, בין יחידות מקצועיות שונות ובין אנשי המקצוע השונים, באשר להשפעות הזרמת התמלחות לים, צוין בפני ארדן.

"אני תומך בכל צעד שיקדם את גיבוש ואימוץ מדיניות מקצועית כוללת בנושא", השיב השר. "אינני רואה כל סתירה בין הצורך בשיקום משק המים לבין הצורך בשמירת הסביבה הימית. אנשי המקצוע במשרדי מבצעים זאת על פי הנחיות האמנות הבינלאומיות, הפרקטיקה והידע שברשותם, כל זאת תוך התייעצות שוטפת עם גורמי מקצוע רלוונטיים באקדמיה בארץ ובחו"ל ובמוסדות המחקר הימי, כמו חברה לחקר ימים ואגמים והמכון הבינאוניברסיטאי באילת".

"שיקום קידוחים מזוהמים יכול להיעשות בכפיפה עם עמידה באמות מידה המתקדמות ביותר למניעת זיהום ים. עד כה הוגשו שתי בקשות למתן היתר הזרמה לים שעניינה הזרמת תמלחות לים, שמקורן בטיוב בארות, ושתיהן אושרו", ציין ארדן.