לראשונה: ניתן למחוק כתב אישום בגין עבירות מס גם לאחר שהוגש

ביהמ"ש מחק כתב אישום נגד חברה לאחר שהסירה את מחדליה במהלך המשפט והגישה את דו"חות המס שלא הגישה במועד ■ עוד נקבע כי ניתן להמיר אי הגשת דו"חות מס במועד בקנסות מינהליים

בית משפט השלום בירושלים קבע לראשונה כי ניתן למחוק כתב אישום בגין עבירות מס גם לאחר שהוגש.

השופט אלכסנדר רון מחק כתב אישום נגד חברה, המיוצגת על-ידי עו"ד יעקב קסטל, לאחר שקבע כי החברה הסירה את מחדליה במהלך המשפט והגישה את דו"חות המס שלא הגישה במועד. עוד נקבע כי ניתן להמיר אי הגשת דו"חות מס במועד בקנסות מינהליים.

החברה לא הגישה דו"חות מס לשנים 2004 ו-2005. כתב האישום נגדה הוגש בשנת 2007, אלא שעוד לפני התחלת המשפט הוסרו המחדלים ב-2008, והדו"חות הוגשו בהסכמת רשות המסים. ואולם, המדינה התעקשה על המשך הדיון המשפטי.

עו"ד קסטל ביקש את מחיקת כתב האישום, בטענה כי המחדלים הוסרו וכי ניתן להמירם בקנסות מינהליים. לדבריו, לפי פסיקת בית המשפט העליון, קנס מינהלי בשל עבירות מסוג זה הוא "דרך המלך" בה צריכה ללכת רשות המסים לאחר שהוסרו המחדלים.

רשות המסים טענה, באמצעות עו"ד בן פורת, כי ככלל המרת עבירות בקנס מינהלי אפשרית רק לפני הגשת כתב האישום.

השופט קבע בהחלטתו כי יש לבחון שני מבחנים עיקריים כדי לקבוע אם ניתן למחוק את כתב האישום: האם הנסיבות עצמן מתאימות להטלת קנס מינהלי; והאם ניתן להעריך כי אלמלא הוגש כתב אישום, הנאשם לא היה מסיר את המחדלים או שלא היה מסירם במהירות הראויה.

השופט קבע כי נסיבות המקרה הנדון מתאימות להמרת כתב האישום בקנס מינהלי. לדבריו, למרות שמנהלי החברה לא נחפזו במיוחד להסרת מחדליהם - הם עדיין לא גררו את רגליהם בצורה קיצונית. לדבריו, גם למהירות שבה מוגש כתב האישום יש משמעות. (פ. 5757/07).