סיטיגרופ אולץ לשכור ייעוץ חיצוני שיבדוק את תפקוד ההנהלה

המהלך ממחיש את הנחישות של הרגולטורים להדק את הפיקוח על בנקים שקיבלו סיוע ממשלתי וכשלו במבחני העמידות

רשויות הפיקוח בארה"ב אילצו את בנק סיטיגרופ , הנתון בקשיים, לשכור יועצים חיצוניים שיסייעו לו להחליט אם צוות ההנהלה הנוכחי מסוגל לחלץ את הבנק מהמשבר הפיננסי. המהלך מגביר את הלחץ על בכירי הבנק ועל חברי מועצת המנהלים.

מקורות בהנהלת הבנק אמרו כי לאחר שהממשל ערך את מבחני העמידות של הבנקים במאי, שכר סיטיגרופ את שירותיה של אגון זנדר, חברה שמתמחה ביישום כוח אדם ובייעוץ למועצות מנהלים, כדי לבצע סקר מעמיק של צוות ההנהלה בהתאם לדרישת הממשל.

פיקוח על הבכירים

התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות בנקאיים (FDIC), דרש שסיטיגרופ ישכור יועצים חיצוניים, וגופי פיקוח אחרים תמכו בדרישה הזאת. הדרישה של הרגולטורים ממחישה את הנחישות של הרשויות לקיים פיקוח הדוק על הדרגים הבכירים בסיטי, שקיבל סיוע ממשלתי בהיקף של 45 מיליארד דולר.

כמו כן, המהלך מעורר תהיות לגבי עתידם של כמה מבכירי סיטיגרופ, כולל המנכ"ל ויקרם פנדיט, שעליו מתח ה-FDIC ביקורת חריפה. מקורות בממשל אמרו כי עד אוקטובר, המועד שבו ידווח סיטי על תוצאות הרבעון השלישי, חייב הבנק להציג למועצת המנהלים שלו ולרשויות הפיקוח תוכנית פעולה שתכלול שינויים אפשריים בצוות ההנהלה. בחודשים האחרונים הוסיף סיטיגרופ למועצת המנהלים שמונה דירקטורים חדשים, והחליף את מנהל הכספים הראשי.

לאחר מבחני העמידות אמרו רשויות הפיקוח ש-10 מהבנקים שזקוקים להזרמות הון נוספות חייבים לבחון מחדש אם לצוותי ההנהלה שלהם יש את "המומחיות ויכולת ניהול סיכונים בסביבה הכלכלית הנוכחית". לא כל הבנקים האלה קיבלו הוראה לשכור שירותי ייעוץ חיצוניים. מקורות בוול סטריט מסרו שבנק אוף אמריקה מנהל בדיקה פנימית, ושהוא לא נדרש ליותר מכך.

לא מקרה חריג

מומחים לתעשיית הבנקאות אמרו כי אין זה יוצא דופן שבנקים שנמצאים בפיקוח רגולטורי הדוק מתבקשים לשכור יועצים חיצוניים כדי לבחון את חוסנם של צוותי ההנהלה ומועצות המנהלים שלהם.

כפי שדיווח "פייננשל טיימס" בחודש שעבר, הגיע סיטיגרופ להסכם עם ה-FDIC, שבמסגרתו יוגבר הפיקוח על הבנק והוא יידרש לתקן ליקויים בתחומי הפיננסים, ההנהלה והמשטר התאגידי. דוברים רשמיים של סיטיגרופ, של ה-FDIC ושל אגון זנדר סירבו להגיב על הדברים.