אוליצקי תשדרג את כביש עוקף באר-שבע בהשקעה של 320 מיליון שקל

תקדים: ביהמ"ש המחוזי אישר החלטת מע"צ לפסול את ההצעה הזולה במכרז, לאור התנהלות בעייתית של הקבלן במכרז קודם שנקט ב"שביתה איטלקית"

בשורה לתושבי הנגב: שדרוג כביש עוקף באר שבע (מס' 40) בקטע שבין צומת הנגב לצומת מחנה נתן בכניסה לבאר שבע צפוי לצאת לדרך. זאת, לאחר שסגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט יהודה זפט, דחה את עתירתה של חברת דוד שחר ובניו, שלא זכתה במכרז, למרות שהצעתה הכספית הייתה הזולה ביותר.

השופט זפט קבע כי שיקוליה של החברה הלאומית לדרכים היו ענייניים, כאשר ועדת המכרזים לקחה בחשבון בהחלטתה חוסר שביעות רצון מהתקשרות קודמת עם דוד שחר ובניו.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לשלב הגמר במכרז הגיעו הצעותיהן של דניה סיבוס, חברת אוליצקי ודוד שחר. הצעתה הכספית של דוד שחר הייתה הנמוכה ביותר, ואחריה הצעתה של חברת אוליצקי. למרות זאת, החליטה מע"צ להכריז על אוליצקי כזוכה, לאור בעיות שהתעוררו בעבודה מול דוד שחר בפרויקט קודם.

דוד שחר הגישה בקשה לצו מניעה כנגד החלטת ועדת המכרזים, בטענה כי אינה חוקית מאחר והצעתה הייתה הזולה ביותר. אולם מע"צ, שייוצגה ע"י עו"ד איתי ברסלר-גונן ודרור נאור ממשרד נאור-אפשטיין, טענה כי בפרויקט קודם בכביש 35 נקטה העותרת ב"שביתה איטלקית" שנועדה ללחוץ על החברה הלאומית לדרכים לשלם לה סכומים שבמחלוקת, וזאת ללא כל הסבר מניח את הדעת להתנהגותה.

השופט זפט קיבל את עמדת מע"צ וקבע, כי "הוועדה שקלה את הנסיבות האמורות אל מול הפער הכספי בין ההצעות, ומצאה שבהתייחס להיקפו הכספי הגדול של המכרז, הפער הכספי אינו שקול כנגד הסיכון של תקלות בביצוע העבודות, כפי שארע בעבודות בכביש 35. לא מצאתי בטיעוני המבקשת בסיס להתערבות בשיקול דעתה של הוועדה, שלטעמי מצוי בתוך מתחם הסבירות".

מדובר בשדרוג הכביש בקטע שבין צומת מחנה נתן, סמוך ליציאה מהעיר באר שבע לכיוון צומת הנגב, ועד לסמוך לעיר הבה"דים שעתידה לקום מזרחית לבאר שבע, וזאת לאורך 19 ק"מ. המכרז פורסם במארס 2009 בשיטת ה"תכנון ביצוע" (design-build), בה הקבלן אחראי גם על התכנון המפורט של הכביש וגם על ביצועו.

במסגרת הפרויקט יוסדרו וירומזרו ארבעת הצמתים: בית הכלא אוהלי קידר, אוהלים, רמת חובב וצומת הנגב. הכביש יואר לכל אורכו, תוסדר מערכת הניקוז ויתווספו מעקות בטיחות חדשים. העלות הכוללת של הפרויקט (כולל התקציב לביצוע ותשלומי פיצויים להפקעות) הינה 320 מיליון שקל. העבודות צפויות להתחיל בסוף 2009, עם סיום התכנון ע"י הקבלן, והן עתידות להמשך 22 חודשים.

יורחב לשני נתיבים לאורך 37 ק"מ

עם השלמת העבודות בקטע הדרומי החדש, לאורך 19 ק"מ (צומת מחנה נתן-צומת הנגב), ובקטע הצפוני לאורך 18 ק"מ (צומת גורל-צומת אוהלים), בו כבר החלו העבודות על-ידי דניה סיבוס, ייווצר רצף לאורך עוקף באר שבע, של תוואי דו-מסלולי ודו-נתיבי.

עוקף באר שבע, שאורכו 37 ק"מ, הנו דו-מסלולי וחד-נתיבי כיום. נפחי התנועה ובעיקר המשאיות הרבות שנעות לאורכו, מקשות על הנהגים לבצע עקיפות. שדרוגו יאפשר עקיפה בטוחה יותר.

"שדרוג כביש 40 הינו חלק מתוכנית ההאצה של הממשלה", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, "הפרויקט יגביר את רמת הבטיחות בכביש ויקצר את זמני הנסיעה, באמצעות הגדלת קיבולת התנועה. הכביש תוכנן תוך ראייה של צרכי התנועה העתידיים, עם הקמת עיר הבה"דים סמוך לצומת הנגב. זהו הכביש שיוכל לתת מענה הולם לתחזיות תנועה של 30 אלף כלי רכב ביממה בשנת 2020".