קבלנים: "אנשים ממהרים לרכוש דירות; לא נצא במבצעים"

העלייה המתמשכת במחירי הדירות מגבירה את ביטחון הקבלנים, והם מצידם לא ממהרים לצאת במבצעים לקראת החגים ■ BDO: החודשים הטובים ביותר עבור הקבלנים - דצמבר ואוגוסט

מחירי הדירות בישראל בעלייה והקבלנים מרגישים מספיק בטוחים כדי לא לתכנן מבצעים מיוחדים לקראת החגים. במקביל, סקירה עדכנית של פירמת רואי החשבון BDO-זיו האפט מראה כי בחודשים דצמבר ואוגוסט נמכר בדרך כלל המספר הרב ביותר של דירות בישראל, וברבעון השני של השנה היו המכירות גבוהות מהממוצע.

הסקירה של BDO הקיפה את העשור האחרון וממנה עולה כי החודש שבו נמכרות הכי הרבה דירות חדשות בישראל הוא חודש דצמבר, עם ממוצע של 1,783 דירות. אל המקום השני הגיע חודש אוגוסט, בו נמכרות בממוצע 1,772 דירות. בינואר נמכרות בממוצע 1,765 דירות חדשות ובמאי 1,757 דירות. החודש החלש ביותר בשוק הנדל"ן הוא אוקטובר, עם 1,467 דירות חדשות שנמכרות בממוצע.

מכירות דירות חדשות בישראל

"המשבר שינה את החוקים בענף הבנייה", אומר יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים. "ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009 הייתה ירידה במכירת דירות חדשות שהשפיעה על הממוצעים השנתיים. אולם הרבעון השני של השנה הקפיץ את הממוצעים וחודשי הקיץ, שנחשבו בעבר לעונת המלפפונים של ענף הבנייה, הפכו לחודשים מובילים ברכישת דירות".

מחירי הדירות המשיכו לעלות במחצית הראשונה של השנה כמעט בכל אזורי הארץ, בעוד שהריבית הנמוכה במשק וההתאוששות הכלכלית במשק מדרבנים את הישראלים לעוט על כל דירה. המחיר הממוצע של דירה בישראל ברבעון השני של 2009 עמד על 849.1 אלף שקל, עלייה של 10.8% לעומת המחיר ברבעון הרביעי של 2008.

והקבלנים? הם בעיקר מרוצים מההסתערות של הישראלים על שוק הנדל"ן ולא מתכננים לצאת במבצעים מיוחדים כדי לדרבן את הביקוש הגבוה ממילא.

"אנשים רואים בחודשים האחרונים שחלה עלייה במחירי הדירות החדשות בכל הארץ, ולכן ממהרים לרכוש דירות עכשיו, מתוך חשש שהמגמה תמשיך", אומר עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי טל. "גם כאשר תיעצר עליית המחירים מחירי הדיור לא ירדו אלא השוק יסתגל אליהם בהדרגה. אני מאמין שהמגמות החיוביות הללו יימשכו גם בחודשי החגים ספטמבר ואוקטובר, ולכן אנחנו לא מתכננים מבצעי דיור לחודשים אלו".

אבי זיתוני, מנכ"ל חברת א.זיתוני, לא מתכוון אף הוא לצאת במבצעים לקראת החגים: "הביקושים מאוד גבוהים והשוק נמצא בפעילות ערה; אני מעריך שהוא ימשיך להיות כזה גם בחודשים הקרובים. אני צופה שעליית המחירים שמאפיינת את שוק הנדל"ן בחודשים הקרובים תימשך גם לתוך חודשי החגים".