האוצר חילק 400 מיליון שקל מתוך 4 מיליארד בקרנות האשראי

שרגא ברוש: "הפונים לקרנות נתקלים בקשיים לקבלת הכספים כאשר פחות ממחצית הפונים מצליחים לקבל כספים" ■ במחצית הראשונה של 2009 אישרו קרנות האשראי הלוואות ל-550 עסקים

במחצית הראשונה של שנת 2009 אישרו קרנות האשראי שמעמיד משרד האוצר הלוואות בהיקף של כ-400 מיליון שקל ל-550 עסקים וחברות המעסיקים בסך הכל כ-15,000 עובדים, כאשר נכון לאמצע אוגוסט 2009 גדל היקף האשראי שאושר לחברות ועסקים במסגרת קרנות אלו לכ-550 מיליון שקל. כך עולה מדו''ח שמסר היום (ד') החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, לשר האוצר, יובל שטייניץ, המסכם את פעילות קרנות האשראי בערבות המדינה.

נזכיר כי מדובר ב-3 קרנות: הקרן לעסקים קטנים, הקרן לעסקים בינוניים וקרן הייצוא. 3הקרנות יכולות להעמיד יחד אשראי בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, כלומר רק עשירית מהכספים שברשות הקרנות חולקו בפועל.

למרות שבאוצר מציגים את הנתונים כהישג, בקרב המגזר העסקי ישנן עדיין טענות קשות לגבי תפקוד הקרנות, לרבות טענה כי רוב החברות לא מגיעות לאשראי ואלו שמגיעות אליו, עושות זאת אחרי סחבת בלתי נגמרת.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אשר יזם את רעיון הקרנות, מסר בתגובה ל"גלובס" כי "הפונים לקרן נתקלים בקשיים בקבלת הכספים. בעוד שעל פי הנתונים שבידינו כ-60% מהעסקים זקוקים לאשראי נוסף, פחות ממחצית הפונים לקרנות הללו מצליחים לקבל כספים. אנו נמצאים בקשר עם האוצר על מנת לנסות ולשנות את התנאים שבין הממשלה לבין הבנקים, מה שיקל על הבנקים לתת כספים ללווים. בנוסף, העובדה שכספי הקרנות נמצאים במספר מוגבל של בנקים מהווה חסם נוסף לקבלת הכספים".