מרצה באוניברסיטת בן-גוריון: החרימו את ישראל, מדינת האפרטהייד

ד"ר ניב גורדון, מרצה למדעי המדינה, קורא להטיל סנקציות על חברות ישראליות שפועלות בשטחים, במאמר ב"לוס אנג'לס טיימס" ■ הנהלת האוניברסיטה: "אנחנו מתנערים בתוקף מהשקפותיו ההרסניות"

ד"ר ניב גורדון, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, קורא להפעיל לחץ בינלאומי מאסיבי על ישראל, לרבות הטלת סנקציות על חברות ישראליות שפועלות בשטחים והכרזת חרם על המדינה, "כדי להבטיח שהדור הבא של ישראלים ופלסטינים לא יחיה במשטר אפרטהייד".

במאמר בעמוד האופ-אד של לוס אנג'לס טיימס, שהתפרסם ביום ה' שעבר, כותב גורדון: "הדרך המדוייקת ביותר לתאר את ישראל כיום היא כמדינת אפרטהייד. במשך יותר מ-42 שנה, שולטת ישראל על שטח שבין עמק הירדן לים התיכון. בתוך אזור זה חיים כשישה מיליון יהודים וקרוב לחמישה מיליון פלסטינים... אך שני העמים נתונים לשתי מערכות משפטיות שונות לחלוטין. הפלסטינים הם חסרי נתינות ונשללות מהם רוב זכויות האנוש הבסיסיות ביותר. בניגוד חד, כל היהודים, בין אם הם חיים בשטחים הכבושים או בישראל, הם אזרחי מדינת ישראל".

"השאלה שמדירה שינה מעיניי בלילה, כאזרח וכהורה, היא כיצד להבטיח ששני ילדיי, כמו גם ילדיהם של שכניי הפלסטינים, לא יגדלו במשטר אפרטהייד", כותב גורדון.

הוא מציין, שפתרון של שתי מדינות הוא הדרך היחידה לשים קץ למדינת אפרטהייד ושואל: כיצד להשיג מטרה זו?

תשובתו: "אני משוכנע שלחץ בינלאומי הוא התשובה היחידה. במשך שלושת העשורים שחלפו, נרשם גידול דרמטי במספר המתנחלים היהודיים בשטחים הכבושים. המיתוס של ירושלים המאוחדת הביא ליצירת עיר אפרטהייד שבה הפלסטינים אינם אזרחים ואין להם שירותים בסיסיים. מחנה השלום הישראלי הצטמק בהדרגה כך שכיום הוא כמעט אינו קיים, והפוליטיקה הישראלית נעה יותר ויותר בכיוון הימין הקיצוני".

"לכן ברור לי שהדרך היחידה לבלום את מגמת האפרטהייד בישראל היא הפעלת לחץ בינלאומי מסיבי", מוסיף גורדון. "ההתבטאויות והגינויים של ממשל אובמה ושל האיחוד האירופי לא הניבו שום תוצאות, אפילו לא הקפאה של ההתנחלויות, שלא לדבר נסיגה מהשטחים הכבושים".

גורדון מוסיף וכותב: "כתוצאה מכך, החלטתי לתמוך בתנועת החרם, משיכת ההשקעות והסנקציות, תנועה שהשיקו פעילים פלסטיניים ביולי 2005 ושצברה מאז תמיכה רחבה בעולם. המטרה היא להבטיח, שישראל תכבד את התחייבויותיה לפי החוק הבינלאומי ושלפלסטינים תוענק זכות הגדרה העצמית".

"ארגונים מכל רחבי תבל ניסחו מסמך בן 10 נקודות למסע של חרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל בבילבאו, ספרד, ב-2008", כותב עוד גורדון. "מסמך זה נועד ללחוץ על ישראל באופן 'הדרגתי ובר-קיימא, עם רגישות להקשרים וליכולת' (של ישראל לשאת בלחץ)".

"למשל, המאמץ מתחיל בהטלת סנקציות על חברות ישראליות שפועלות בשטחים הכבושים ובמשיכת השקעות מהן. לאחר מכן, בא תורן של פעולות נגד אלה שמסייעים לקיים ולחזק את הכיבוש באופן שנראה לעין. לפי אותם קווים מנחים, אמנים שיגיעו לישראל כדי לעורר תשומת לב לכיבוש יתקבלו בברכה (ע"י מטילי החרם); אלה שיבואו רק להופיע, לא".

גורדון מודה, שאי אפשר להימלט מהקביעה שחרם גלובלי על ישראל ידיף ניחוח אנטישימי ויעלה שאלות לגבי אמות מידה כפולות (למה לא להטיל חרם על סין בגין הפרות זכויות האדם הבוטות של השלטונות שם)... "אבל כיום, כאשר אני רואה את שני בניי משחקים בחצר, אני משוכנע שזו הדרך היחידה שבה ישראל יכולה להינצל מעצמה".

אוניברסיטת בן גוריון: "מתנערים בתוקף מהשקפותיו ההרסניות"

"אנחנו מזועזעים מדבריו הבלתי אחראים של ד"ר ניב גורדון, הראויים מוסרית לכל גינוי", אמרה נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' רבקה כרמי. "אנחנו מתנערים בתוקף מהשקפותיו ההרסניות של גורדון המשתמש באופן ציני בחופש הביטוי הקיים בישראל ובאוניברסיטת בן-גוריון".

"התבטאויות מהסוג הזה, של מתיחת ביקורת בוטה ומסיטה על מדינת ישראל, פוגעות בעבודה המצוינת המתבצעת באוניברסיטת בן-גוריון ובכל האוניברסיטאות בישראל. אנשי אקדמיה שחשים כך כלפי מדינתם, מוזמנים לחפש אכסניה מקצועית ואישית אחרת במקום אחר" הוסיפה פרופ' כרמי.