הקבלנים: 660 מיליון שקל הפסד למדינה מקבוצת רכישה בשוק הסיטונאי

נתוני בדיקה כלכלית שערכה התאחדות הקבלנים הוצגו לבכירי האוצר ■ סגן נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו: "המדינה מחלקת פטור ממסים בשווי עשרות אלפי שקלים לדירה לאוכלוסיות החזקות, לעובדים בהיי-טק ובשוק ההון - בעוד שרוכשי דירה בפריפריה משלמים מחיר מלא"

התאחדות הקבלנים פותחת חזית חדשה במאבקה מול קבוצות הרכישה. מבדיקה כלכלית של התאחדות הקבלנים שהוצגה בשבוע שעבר לבכירים במשרד האוצר בידי סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, עולה כי במידה וקבוצת רכישה תזכה במכרז של מתחם השוק הסיטונאי ותרכוש את הקרקע לצורך הקמת פרויקט מגורים, המדינה תפסיד הכנסות ממיסוי בהיקף של כ-660 מיליון שקל.

במתחם השוק הסיטונאי בתל אביב, שבמשולש הרחובות החשמונאים, קרליבך ודרך מנחם בגין מתוכננים להבנות ארבעה מגדלי מגורים של 40 קומות ועוד חמשה מגדלים של 12 קומות בשטח בנייה כולל של כ300 אלף מ"ר ובסה"כ כ-1,800 יחידות דיור.

לפי הסקירה שהוצגה לאוצר, השווי הממוצע למ"ר מבונה נאמד בכ-7,500 דולר והשווי הממוצע למ"ר קרקע נאמד בכ-3,000 דולר, כשהבעלות על הקרקע היום היא של עיריית תל אביב (25%) ושל חברת השוק הסיטונאי (75%).

לפי הקבלנים, אם קבוצת רכישה תזכה במכרז וחברי הקבוצה ירכשו את הקרקע בעסקה מפוצלת, כפרטיים הם לא ישלמו מע"מ בגין רכישת הקרקע (החלק שבבעלות עירית תל אביב) והמדינה תפסיד מע"מ בשיעור מוערך של כ-150 מיליון שקל. חברי קבוצת הרכישה לא ישלמו מע"מ גם בגין היטלי הפיתוח בסכום מצטבר של כ-20 מיליון שקל על כ-300 אלף מ"ר.

בנוסף, כאשר קבלן או יזם רוכשים את הקרקע ובונים את הדירות הם מחויבים גם במע"מ בגין הרווח היזמי. כאן, בהנחה שהרווח היזמי יגיע לכ-10% לפחות, מדובר באובדן הכנסות ממע"מ בסכום של כ-150 מיליון שקל.

בנוסף, חברי הקבוצה שבונים לכאורה את הדירות בעצמם לא יחויבו במס רכישה בגין הדירות.

בסקירה יצאו הקבלנים מהנחה כי מחצית מהדירות יימכרו כדירה יחידה וכמחצית ימכרו כדירה שאינה יחידה (דירות להשקעה). במקרה כזה, הפסד המדינה מאי תשלום מס הרכישה יגיע לכ-340 מיליון שקל. בכך, להערכת התאחדות הקבלנים, ההפסד המצטבר ממיסוי יגיע ל-660 מיליון שקל.

התאחדות הקבלנים מנהלת מאבק תקיף בקבוצות הרכישה, שהפכו לאחד הטרנדים החמים ביותר של ענף הנדל"ן, תוך הבטחת חיסכון משוער של 20%-25% ממחיר הדירה לחברי הקבוצה.

לאחרונה אמר סרוגו ל"גלובס": "קבוצות הרכישה הן קומבינה ישראלית שאין באף מקום אחר בעולם. אנו הולכים למלחמה בקבוצות האלה. הן הרעה החולה של הענף. לא חל עליהן חוק המכר, כי הם רוכשים רק קרקע, אין כל פיקוח ורגולציה. כל אחד יכול להקים קבוצה, הן מעלות את מחירי הקרקע ע"י הצעות גבוהות לבעלי המגרשים, וגורמות להפסד הכנסות ממיסים. אנו בעד תחרות, אבל הוגנת".

בעקבות הסקירה אמר סרוגו כי משרד האוצר חייב להתעשת בכל הקשור לפעילותן של קבוצות הרכישה בישראל. "מחד, מצהירים באוצר כי בכוונתם להקל על האוכלוסיות החלשות ולהטיל מיסים נוספים על האוכלוסיות החזקות. קבוצות הרכישה פועלות היום בעיקר באזורי הביקוש בתל אביב, רמת גן, ובאזור השרון - איזורים בהם מחיר הקרקע גבוה. על רקע הקיטון בהכנסות המדינה ממיסים, האוצר נלחם על גביית מע"מ על ירקות ופירות ומאידך מחלק מתנות לעובדי היי-טק ושוק ההון שמתאגדים לרכישת דירות מוזלות תוך התחמקות ממס.

"למעשה המדינה מחלקת מתנות לאותן אוכלוסיות חזקות בדמות פטור ממיסים בשווי של עשרות אלפי שקלים לדירה בעוד שמי שרוכש דירה בפריפריה, שם פעילות הקבוצות לא כדאית, משלם מחיר מלא", ציין סרוגו.

גם במכרז מתחם דרום הקריה של מינהל מקרקעי ישראל מתארגנות כיום מספר קבוצות רכישה בולטות לרכישת המתחם ובו שלושה מגדלים בני 108 דירות בכל מגדל. בהתאחדות הקבלני אומרים כי אם קבוצת רכישה תזכה, שוב תפסיד המדינה הכנסות ממיסים של עשרות ומאות מיליוני שקלים.

בתגובה אומרים היום בחברת העיר החדשה כי: "ההתבטאות (לכאורה) של התאחדות הקבלנים תמוהה ביותר היות וכל המסים ישולמו, כחוק, ע"י חברי קבוצת הרכישה ולכן אין כאן עניין מיסויי. האינטרס הציבורי הוא הורדת מחירי הדירות. העיר החדשה משרתת אינטרס זה בכך שהיא תאפשר למשפחות ולזוגות צעירים לרכוש דירה במרכז ת"א במחיר מופחת, במקום שדירות אלו ימכרו ע"י הקבלנים לעשירים בלבד. מעבר לכך, האינטרס הציבורי הוא שמרכז תל אביב לא יהפוך לאתר בנייה למשך שנים ארוכות. לכן יש להשלים את הפרוייקט כמקשה אחת. העיר החדשה, שהשלימה את היערכותה למכרז עם רוכשים סופיים, מבטיחה כי הפרויקט הגדול ביותר במרכז ת"א יתחיל ויסתיים בתוך זמן קצר יחסית", ציינו בחברת העיר החדשה".