אור ירוק: "76% מהנהגים משתמשים בנייד בזמן נהיגה"

עפ"י הדו"ח, נהגי ישראל מבצעים בממוצע 6.2 פעולות בסלולרי ביום ■ 65% מהנהגים סבורים כי ניתן לדבר בנייד ללא דיבורית בזמן נהיגה

נהגי ישראל מבצעים בממוצע כ-6.2 פעולות בסלולרי ביום בזמן נהיגה, וכ-76% מהנהגים משתמשים בטלפון הנייד בעת נהיגה ביום רגיל, אם להתקשרות, לקבלת שיחות או להודעות SMS, כך עולה מדו"ח שמפרסמת עמותת אור ירוק בנושא שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה.

עפ"י הדו"ח, כל נהג עשירי בישראל נתפס בעבר על ידי המשטרה על שימוש בסלולרי בזמן נהיגה והממצא המפתיע הוא שאותו נהג שנתפס בעבר על שימוש בסלולרי בעת נהיגה, מדווח בשיעור גבוה יותר כי הוא מבצע את הפעולות המסוכנות בעת נהיגה גם היום.

ממצאי המחקר לגבי היקף השימוש בסלולרי בפועל וביצוע פעולות מסיחות דעת בעת נהיגה מראים שכ-19% מהנהגים מודים שהם מבצעים פעולות שונות האסורות על פי החוק, כאשר הפעולה השכיחה ביותר בהקשר זה היא קריאת הודעות SMS בזמן נהיגה.

הרוב המוחלט, 86% מהנהגים, מבצעים לפחות מדי פעם פעולות אשר באופן עקרוני מותרות על פי החוק אך מסוכנות בפועל, הבולטות ביניהן: דיבור בסלולרי עם דיבורית, הפניית מבט לשלטי חוצות והתעסקות עם הרדיו ברכב. 14% בלבד משתדלים לא לבצע כלל פעולות מסוכנות בעת נהיגה.

בתגובה לממצאי המחקר, אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב: "פעולה הנראית לכאורה שגרתית ותמימה, גורמת לחוסר ריכוז של רגע ויכולה לעלות בחיי אדם. מודעות הנהגים לסכנות הטמונות בפעולות מסיחות דעת, חשובה ביותר ויכולה להביא לשינוי משמעותי בהתנהלות בכבישים, ובכך להוריד את כמות התאונות וההרוגים".

בהתייחס למודעות הנהגים, מראים ממצאי המחקר כי רבע מהנהגים אינם יודעים כי כתיבת הודעת SMS בזמן נהיגה אסורה על פי החוק. 32% אינם מודעים כי החוק אוסר על דיבור בסלולרי ללא דיבורית גם בזמן שהרכב מותנע אך לא נוסע (לדוגמא בפקק תנועה או רמזור). ממצא מפתיע נוסף הוא כי 65% מהנהגים סבורים כי ניתן לבצע שיחה בסלולרי בזמן נהיגה ללא דיבורית אך עם רמקול או אוזנייה.

כרבע מהנהגים ציינו כי אינם רואים סיכון רב בביצוע פעולות שונות שאינן מותרות על פי החוק, כגון: קריאת ספר או עיתון, כתיבה וקריאה של SMS, ודיבור בסלולארי ללא דיבורית.

נציין שהמחקר נערך עבור עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים גיאוקרטוגרפיה, בסקר טלפוני, בקרב מדגם מייצג של 400 נהגים מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת.