בלקרוק ל"גלובס": לא מכרנו מניות אפריקה בגלל ההתנחלויות

זאת בתגובה לדיווח בעיתון הנורווגי "Norwatch" כי הבנק הבריטי בלקרוק חיסל ההחזקה באפריקה בשל פעילותה בשטחי הגדה המערבית ■ דוברת הבנק לא מכחישה את דבר המכירה, אלא את "סיבת מכירת המניה"

הבנק הבריטי בלקרוק מכחיש את הפרסומים בנורווגיה לפיהם הוא חיסל את השקעתו באפריקה ישראל ומכר את כל מניות החברה שהחזיק בפורטפוליו שלו בשל פעילותה של אפריקה בשטחי הגדה המערבית. הדיווח בעיתון הנורווגי "Norwatch" גרס כי בלקרוק, שהיה פעם בעל המניות השני בגודלו באפריקה, מכר את כל מניות אפריקה שברשותו כיוון שאפריקה בונה במעלה אדומים שממזרח ירושלים. לפי הדיווח, המכירה נעשתה בלחץ של 3 גופים פיננסים המשקיעים בבלקרוק - חברת הביטוח הנורווגית StoreBrand, הבנק הנורווגי-שבדי Skandiabanken וקרן הפנסיה הנורווגית-דנית Danica Pensjon.

"האמירות הללו אינן נכונות", מסרה אמה פיליפס, דוברת בלקרוק ל"גלובס". "בתור נאמן לכספי המשקיעים, אנו תמיד פועלים לטובת האינטרסים של הלקוחות שלנו ובמסגרת המשפטית והרגולטורית, כפי שפעלנו בעבר".

נזכיר כי ג'וני אנדרסון, מנהל מידע ב-Skandiabanken, אמר באותו דיווח לעיתון הנורווגי, כי "קיבלנו אישור מבלקרוק שאפריקה ישראל אינה עוד חלק מפורטפוליו ההשקעות שלה". לדבריו, האישור התקבל ב-18 באוגוסט, והוא ציין כי "כפי שאני מפרש את האי-מייל שקיבלתי מבלקרוק, מניות אפריקה ישראל אינן נמצאות יותר בקרנות בלקרוק".

ההכחשה של גלובס אינו מתייחס לעצם מכירת המניות אלא לסיבת המכירה. בתשובה לשאלת "גלובס" האם דבריו של אנדרסון היו שגויים והאם בלקרוק מחזיק כיום במניות אפריקה, מסר הבנק כי אין הוא נוהג להגיב על השקעותיו אך הדגיש כי ההכחשה לדיווח בעיתון הנורווגי נוגעת לסיבת מכירת המניה (קרי פעילות אפריקה מעבר לקו הירוק).

"המדיניות שלנו היא לא להגיב על מניות או ני"ע ספציפיים", ציינה פיליפס. "ההכחשה שלנו היא בהקשר לסיבות המוטעות שהוצגו בכתבה (של העיתון הנורווגי - ע.ב.י) בנוגע להחלטתנו לחסל את החזקתנו במניה".

הדיווח בעיתון הנורווגי העלה גם ספקולציה כי קרן הפנסיה של ממשלת נורווגיה, אשר מחזיקה במניות אפריקה בהיקף 760 אלף אירו, עלולה למכור גם היא את החזקותיה לאחר שארגונים ישראלים ופלסטינים כתבו באחרונה מכתבים לשרת האוצר של נורווגיה, כריסטין הלוורסן, וביקשו ממנה כי הממשלה תמכור את החזקותיה באפריקה. לפי הדיווח, ממשלת נורווגיה טרם קיבלה החלטה בנושא.