שטייניץ על אפריקה: "לא נתערב במקרי חדלות פירעון אג"ח"

שר האוצר במסיבת עיתונאים: "הבהרנו שהממשלה לא תתערב ביחסים בין מלווים ולווים, ובעיקר לא במקרה של חדלות פירעון אג''ח" ■ משרד האוצר ישיק את מדד "אורות אדומים" ל"מעקב אחרי המציאות הכלכלית"

"לא מדובר באירוע משמח, אך גם לא באירוע שתהיה לו השפעה מאקרו כלכלית על המשק. זה אירוע נקודתי ואין מוסד פיננסי שמאויים. הסיכון כאן הוא של 1% או אפילו פחות בכל החיסכון הפנסיוני. אין סיכון למשק ואין סיכון לחיסכון הפנסיוני של הציבור". כך אמר היום (ב') שר האוצר, יובל שטייניץ, בהתייחסו להודעת אפריקה ישראל שלשום בלילה, שלפיה ככל הנראה לא תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה.

שטייניץ אמר את הדברים במסיבת עיתונאים של משרד האוצר לסקירת מצב המשק, שתהפוך, החל מהיום, למנהג חודשי.

"חזינו אפשרות של אירועים כאלו מראש. ב-23 באפריל הבהרנו מה המדיניות שלנו כשהצגנו את התוכנית הכלכלית. אמרנו מה נעשה, ובעיקר מה לא נעשה: הממשלה לא תתערב ביחסים בין מלווים ולווים ובעיקר לא במקרה של חדלות פירעון של אג''ח. הבהרנו כי לא יהיה סיוע במקרים כאלו. זה הכניס הרבה ודאות למשק, ואחרי כן החל השוק החוץ-בנקאי להתאושש. המדיניות הזאת לא תשתנה", אמר שטייניץ.

עוד אמר שר האוצר: "בנק ישראל אמר אתמול כי אין חשש ליציבות הבנקים, ואני סומך על כך. אני אומר כאן - אנחנו לא רואים שום חשש ליציבות השוק המוסדי. משק בריא ומדיניות נכונה מאפשרים לעמוד מול זעזועים".

מדד חדש למשק - "אורות אדומים"

משרד האוצר הודיע במסיבת העיתונאים כי ישיק מדד כלכלי חדש שיתחרה עם המדד המשולב של בנק ישראל. הוא ייקרא "אורות אדומים", יעסוק במצב הכלכלי ויהווה כלי חדש שיאפשר לעקוב אחרי המציאות הכלכלית.

"ראינו צורך לעקוב בזמן אמת. המדד כולל 9 פרמטרים מאקרו כלכליים עיקריים (מיסוי, סחר חוץ, שוק עבודה, יציבות מחירים, שוק ההון, אינדיקטורים עולמיים, ענף הנדל''ן והליכי רוח) - כל אחד ייתן תמונה כוללת על מצב המשק ועל שינויים בו" - אמר שטייניץ.

עוד הוסיף שטייניץ כי מדד יולי כבר משקף את תחילת ההתאוששות במשק וגם מחזק את התחושה כי "הרע מכל כבר מאחורינו - אך הדרך אל הטוב עוד ארוכה ותיקח זמן ומאמצים".

"המפתח הוא לאתר שינוי במגמה. זו הסיבה שאנו קוראים למדד "אורות אדומים" - לגלות שינוי, אך בזמן אמת" הסביר מנכ''ל האוצר, ירום אריאב. "מדד יולי מצביע על אופטימיות מסויימת, אך עדיין מוקדם לבשר את האביב", טען אריאב.

בחלק השאלות והתשובות במסיבת העיתונאים נשאל שר האוצר על אפשרות של עדכון קרוב לתחזית הצמיחה. "אנחנו לא מעדכנים תחזיות כל חודש, ולכן לא נמהר לעדכן. הכיוון נראה נכון, ואנחנו שמחים לקבל תחזיות, אך ייקח עוד זמן עד שנעדכן תחזיות בעצמנו".

כשנשאל על מקומו של המדד החדש, השיב: "זה לא בא במקום כלום. יש מדד מלניק ומדד משולב. זה פורמט איכותי שעדיין נותן תמונה למקבלי החלטות ומעתה גם תמונה של מגמה".

כשנשאל האם קיבל פנייה מאחד הטייקונים לסייע לו השיב שטייניץ: "אני לא מגיב ולא חושף פניות. לאזרחי המדינה ולרוב בכירי המשק המדיניות שלנו מאוד מאוד ברורה, ואם אינה ברורה, נבהיר אותה עוד פעם: לא נתערב במקרים של חדלות פרעון. בניגוד למדינות אחרות, כאן בישראל לא נאלצנו להשקיע את כספי הציבור בחילוץ בנקים, חברות ביטוח או מוסדות פיננסיים. גם בארה"ב ואירופה לא ששו להתערב. זה לא המצב שלנו".