עוד מתחרה של צים במצוקה: מארסק הדנית תגייס 1.8 מיליארד דולר במניות

החברה מעולם לא גייסה הון במניות או באג"ח לפני שבועיים הכריזה כי מצבה "משביע רצון"

חברת הספנות הדנית מולר-מארסק הפכה היום (ד') לחברה האחרונה מסוגה שמודיעה על כוונה לגייס 1.8 מיליארד דולר בהקצאת מניות פרטית. לפני 12 ימים הודיעה החברה, עם פרסום תוצאות הביניים שלה, כי מצבה הפיננסי משביע רצון. לפיכך התקבלה ההודעה היום בהפתעה בקרב המשקיעים.

מולר-מארסק, בעלת צי אוניות המכולה הגדול בעולם, הודיעה כי ההקצאה הפרטית תהיה במניות מסוג B ללא זכות הצבעה, ולא תשחק את השליטה של המשפחה המייסדת, מק'קיני-מולר. בהקצאת המניות של מארסק מטפלים הבנקים מריל לינץ', קאליון, אנקילדה ונורדיאה בנק.

מבנה הון שמרני

מארסק מק'קיני מולר, בן 96, בנו של מייסד החברה, נשאר ראש השותפות ששולטת בהרבה מניהול החברה. למארסק אין היסטוריה קודמת של גיוסי הון בהנפקת מניות או אג"ח. היא מסרה שהיא מבצעת את ההקצאה כדי לשמור על גמישותה הפיננסית, "יחד עם מבנה ההון המסורתי השמרני שלנו".

המכירה תגדיל גם את הנזילות של מניות מסוג B, שמוחזקות כעת בידיים פרטיות. המניות שיימכרו , 5.7% מהון המניות של החברה, מוחזקות כעת כמניות אוצר. לדברי נילס אנדרסן, מנכ"ל החברה, "באמצעות מכירת מניות האוצר שלנו, נחזק את גמישותנו הפיננסית ונגביר את מוכנותנו לנצל הזדמנויות השקעה אטרקטיביות שעשויות לצוץ כתוצאה מהמשבר הכלכלי".

מארסק דיווחה ב-21 באוגוסט על הפסד של 540 מיליון דולר במחצית השנה, כתוצאה מהפסד של 961 מיליון דולר בעסקי הליבה שלה, ספנות המכולות. החברה צפויה לדווח על הפסד שנתי ראשון ב-105 שנות קיומה. בששת השבועות האחרונים, שורה של חברות ספנות מכולות דיווחה על הפסדים חצי-שנתיים של מאות מיליוני דולרים, בעקבות הקריסה של תעריפי התובלה למכולה אל מתחת לעלויות התפעול של החברות.

היתרות נגמרו

התובלה הימית העולמית נפגעה קשות מהירידה בביקוש למוצרי צריכה, שהם המטען העיקרי שלה, ומעודף כושר הובלה שנוצר בעקבות גל של הזמנות לאוניות חדשות בשנים 2002-2007.

מארסק הולכת בעקבות נפטון אוריינט ליינס מסינגפור, שהשיקה ביוני הנפקה של זכויות למניות כדי לגייס 1.54 מיליארד דולר בהון חדש, במטרה לצמצם את חובותיה ולהשיג גמישות שתאפשר לה לבצע רכישות.

שתי חברות תובלה ימית גדולות נוספות - האפאג-לויד מגרמניה וצים הישראלית - מגייסות כעת הון חדש אחרי שכילו כמעט את כל יתרותיהן. האפאג-לויד מנסה לגייס 1.75 מיליארד אירו. צים מגייסת 350 מיליון דולר מהחברה-האם שלה, החברה לישראל. *