ארה"ב לנתניהו: התפשר על ההתנחלויות, קבל יחס טוב מאובמה

אתר האינטרנט פוליטיקו: הבית הלבן מגביר הלחץ על ישראל ■ פקיד בכיר בממשל: רגע מכריע לנתניהו ■ מולכו והרצוג נפגשו הלילה עם מיצ'ל בניו-יורק ■ מחלקת המדינה: פגישה טובה ■ "ישראל תסכים להפסיק פינוי פלסטינים מירושלים"

פקידי ממשל אובמה מגבירים את הלחץ על על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לסגור עסקה עם וושינגטון לבלימת ההתנחלויות בגדה המערבית. הגזר שהם מנפנפים לפני ראה"מ: יחסים טובים יותר עם הנשיא. כך מוסר אתר האינטרנט "פוליטיקו", שידוע בקשריו הטובים עם הבית הלבן.

לדברי האתר, אומרים גורמים ישראליים ואמריקניים, כי שני הצדדים קרובים להשגת הסכם שישים קץ להרחבת ההתנחלויות. החלטה של נתניהו לתת אור ירוק להסכם כזה, אומרים פקידים בושינגטון, עשויה להביא לחידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים.

אבל הקפאת ההתנחלויות תיתן לנתניהו ולאובמה דבר נוסף ששניהם רוצים: קשרים אישיים טובים. פגישתם הראשונה בוושינגטון, לאחר שאובמה נכנס לבית הלבן, העמידה את יחסיהם על בסיס מעורער ואיש מהם לא אותת שהוא מוכן לפשרה, בניגוד לציפיות הצד האחר. גם אובמה וגם נתניהו מייחסים חשיבות ליחסים האישיים ביניהם מסיבות של מדיניות פנים, אומר פרשן "פוליטיקו".

"נתניהו נמצא עתה ברגע מכריע", אמר פקיד בכיר בממשל לאתר. "ההחלטה שיקבל עשויה להעניק לו יחסים חזקים מאוד עם הנשיא אובמה והוא עשוי להיעשות דמות היסטורית בישראל. הכל תלוי בהחלטתו של ראש הממשלה בשבועות הבאים". המקור דרש לא לנקוב בשמו.

פקיד בכיר אחר בממשל נופף גזר דומה לפני ראש הממשלה: השלב הזה צופן בחובו הזדמנות "ליצור יחסים חיוביים מאוד וחשובים מאוד בין נתניהו לנשיא".

התבטאויות הפקידים הבכירים משמשות רקע לפגישות שקיימו נציגי ראה"מ, מיכאל הרצוג ויצחק מולכו, עם הדמויות המרכזיות בצוות המזרח-תיכוני של הממשל. לפנות בוקר (ה'), לפי שעון ישראל נפגשו השניים בניו-יורק עם ג'ורג' מיצ'ל, שגריר הממשל למגעים בין ישראל לפלסטינים. זו היתה פגישת המשך לשיחה שניהל מיצ'ל עם נתניהו בלונדון בשבוע שעבר. מיצ'ל הגדיר את הפגישה בניו-יורק כ"טובה".

"מיצ'ל והמשלחת הישראלית אישרו מחדש את מחויבותם לשלום מקיף ולנקיטת צעדים קונקרטיים ע"י כל הצדדים להשגת מטרה זו", אמר דובר הסטייט דיפרטמנט, איאן קלי, לאחר הפגישה. "אנו מצפים להמשך הדיונים כאשר מיצ'ל ישוב לאזור בסוף השבוע הבא".

שלשום (ג') נפגשו מולכו והרצוג בוושינגטון עם דניס רוס ודן שפירו, בכירים במועצה לביטחון לאומי, ועם פקידים נוספים בבית הלבן.

הממשל מתכנן פגישת פסגה משולשת בשולי העצרת הכללית של או"ם , החודש, בהשתתפות אובמה, נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, לדברי הנשיא שמעון פרס, בראיון ברשת פוקס.

אבל, לפי "פוליטיקו", המאמץ הדיפלומטי האמריקני בשלב זה מתמקד בנתניהו. גורמים ישראליים ואמריקניים, המודעים לשיחות בין וושינגטון לירושלים, אומרים ששני הצדדים קרובים להשגת פשרה בשני נושאים מרכזיים: ארה"ב עשויה להתיר לישראל להשלים בניינים בגדה שבנייתם החלה. ישראל, מצידה, תהיה מוכנה כנראה לחדול מפינויים כפויים של פלסטינים מבתים בירושלים ומהריסות בתים בחלק הפלסטיני של העיר. זאת, למרות שישראל סרבה עד עתה לכלול שכונות בירושלים בשיחות על הסדר עם הפלסטינים.

"הישראלים ביקשו מאיתנו שנניח להם לסיים עבודות בניה שכבר החלו", אמר פקיד אמריקני. "אנו הבהרנו לישראלים, שאנו זקוקים מהם להתחייבויות מסוימות לגבי פינויים (של פלסטינים) והריסות בתים בירושלים".

סוגיה נוספת שטרם באה על פתרונה: מה יקרה עם השיחות ייכשלו. ישראל מבקשת הכרה רשמית אמריקנית בכך שהיא תוכל לחדש את הבניה בגדה אם יתברר, לאחר שישה או תשעה חודשים, שהשיחות עם הפלסטינים קרסו. האמריקנים אומרים, כי לא יעניקו ברכה פורמלית להתנחלויות שלהן התנגדו מאז ומתמיד.

ועם זאת, הישראלים והאמריקנים מגלים אפטימיות לגבי האפשרות שיושג הסכם על ההתנחלויות. פקיד ישראל בכיר, שביקש לא לנקו בשמו, אמר ל"פוליטיקו", כי שני הצדדים "אופטימיים שיהיה אפשר לסגור את הדבר הזה".