מהפך בדעת הקהל: אזרחי ארה"ב תומכים בתקיפת איראן

מסקר שנערך השבוע עולה, כי מרבית האמריקנים תומכים בתקיפת מתקני הגרעין במדינה ■ נתונים אלו מצביעים על מהפך משמעותי בדעת הקהל, שבמשך שנים לא היה מעוניין בתקיפה

האם התקיפה באיראן קרובה מאי פעם? חודש לפני המועד שקבע נשיא ארצות הברית ברק אובמה לבחינה מחדש של הדיאלוג שאפילו לא החל עם איראן, נרשם מהפך בדעת הקהל האמריקני בנוגע לתקיפה צבאית על מתקני הגרעין במדינה המוסלמית.

סקר של חברת TIP ברשות הסוקר סטנלי גרינברג, עבור הפרויקט הישראלי, מגלה שהציבור האמריקני תומך באפשרות של תקיפת איראן ומתקני הגרעין, וזאת בניגוד לשנים הקודמות בהן רוב האזרחים האמריקנים התנגדו לפעולות מסוג זה.

השאלה שהועלתה בסקר הייתה - "האם אתה תומך בתקיפה אמריקנית נגד הגרעין באיראן?" בחודש מרס 2008 עלה כי 66% מהציבור האמריקני התנגד למהלך צבאי כזה, אך החודש נרשם מהפך משמעותי בדעת הקהל: 58% מהציבור האמריקני טענו כי הם תומכים בתקיפה זו, ורק 39% התנגדו.

האלימות שינתה את דעת הקהל

ההתנגדות לתקיפה אמריקנית הייתה יציבה משנת 2006, אך עכשיו, נרשם מהפך ראשון בתפיסת אזרחי ארצות הברית. ייתכן שהתמונות הקשות שפורסמו בעולם במהלך מערכת הבחירות האירנית ואחריה היוו גורם משמעותי בשינוי המגמה.


הציבור האמריקני עדיין מתנגד לתקיפה ישראלית בלבד האיראן, ללא כל תמיכה אמריקנית, אך גם הפער הגדול בשאלה זאת הולך ומצטמצם עם הזמן. הנתונים נתפסים כמעודדים מבחינת הנשיא האמריקני שצפוי להכריע בשאלת התגובה כלפי מדיניות איראן להמשיך בפיתוח מתקני הגרעין בשטחה, על אף האזהרות הכבדות הנשלחות אליה מהעולם המערבי.

איראן מתחילה לתחמש

רק היום טענה איראן כי פיתחה מערכת נשק שמסוגלת לזהות וליירט טילי שיוט שעושים את דרכם למדינה. בדיווח של רשת הטלוויזיה האיראנית, מזכירים שישראל וארצות הברית לא שללו אופציה של מתקפה צבאית נגד המדינה ולכן - הצבא האיראני הציב את הסוללות נגד הטילים.

"חיל האוויר האיראני פרס עשרות סוללות נגד מטוסים ונגד טילים בעזרת מערכת ראדר מתוחכמת", מסר מפקד חיל האוויר אחמד מיקוואני, לרשת הטלוויזיה האיראנית. "המערכת הצבאית מסוגלת גם לזהות וגם להשמיד את כלי האויב במקרה הצורך".