שטייניץ: "אין לי שום דבר נגד אנשי עסקים גדולים; מאחל הצלחה ללבייב"

שר האוצר בפני ועדת הכספים של הכנסת: "יש תהליך חשיבה האם יש מקום להטיל מגבלות רגולטוריות על שכר בכירים"

"באוצר קיים תהליך של חשיבה האם יש מקום להטיל מגבלות רגולטוריות על שכר בכירים", כך אמר היום (ד') שר האוצר, יובל שטייניץ, בסקירה כלכלית מיוחדת בפני ועדת הכספים של הכנסת. עם זאת ציין שטייניץ כי טרם התקבלה החלטה בנושא וכי בשלב זה לא נבחן כיצד להתערב. יחד עם אך זאת הדגיש שר האוצר כי לא תהיה התערבות לפי חברות אלא קביעת קריטריונים כלליים, אם בכלל.

שטייניץ התייחס גם למשבר שער הדולר. "את הסיוע לדולר אני משאיר לבנק ישראל ולממשלת ארה''ב", אמר. עם זאת, שטייניץ הוסיף כי האוצר יבחן את המשך הסיוע ליצואנים באמצעים אחרים. "אנו מודעים לדאגות של היצואנים. ההתאוששות ביצוא נתקלת בשני קשיים: עדיין הביקושים מחו''ל לא חזרו לרמות של לפני שנתיים, והסוגיה השנייה היא שער המטבע שכן הדולר צונח בכל העולם. אנו שוקלים צעדים נוספים בזהירות הראויה כי לכל צעד יש מחיר. כאשר נגבש עמדה אשמח להעביר להם אותה".

"תחושה של התרסקות"

שר האוצר התייחס גם למשבר באופן כללי ואמר כי "היתה כאן תחושה של התרסקות ושלא נצא מהמשבר הזה בקלות. המגזר הפיננסי והיצרני שידרו תחושה קשה של חרדה. זה לא היה לשווא. היינו בלי תקציב, עם גירעון של 80 מיליארד שקלים, איומים של ההסתדרות, אג''ח קונצרני שלא היה ברור מה קורה אתו. אחרי התוכנית הכלכלית ועסקת החבילה אני אומר היום כי השלמנו את שלב הבלימה והתחלנו את שלב ההתאוששות.

"הרע מכל כבר מאחורינו אך הדרך אל הטוב היא ארוכה. ישנם כבר סימנים ראשונים של צמיחה. ישנה התאוששות מובהקת ביצוא ובלימה מסוימת באבטלה. לא בטוח שזה ימשיך ככה אך יש בלימה באבטלה".

שטייניץ ציין כי מגיעים גם סימנים מעודדים רבים מחו''ל וציין כי חברות דירוג האשראי הבינלאומיות, שהורידו ברוב מדינות האירופיות את דירוג האשראי, דווקא השאירו על כנו את זה של ישראל.

"אני רוצה להזהיר - אנו לא אחרי המשבר. אם לא נהיה זהירים בהקפדה על מסגרת הגירעון ותהיה כאן אופוריה ותחושה שהכול מאחורינו וניפרד מהמשמעת התקציבית - אז אנו עלולים למצוא את עצמנו שוב בנסיגה. לכן, הטיפוס עוד ארוך ויהיו עוד קשיים בדרך".

שטייניץ אמר כי בחודשים הקרובים הוא מתכוון לשים דגש על כמה נושאים לביצוע בתוכנית הכלכלית על כל היבטיה, לרבות השקעות במדען הראשי וערבויות לעסקים וליצואנים.

שטייניץ חזר לנושא הדולר בעקבות מתקפה של נשיא מוטורולה, אלישע ינאי, שדרש ממנו למסות פעילות ספקולטיווית. שטייניץ השיב לו כי "אין מקום לצעדים כאלה שכן אי אפשר לזהות מי ספקולנט ומי לא". כמו כן הדגיש שר האוצר כי לאף ממשלה אין אפשרות להשפיע על מחיר הדולר בשווקים.

"מאחל ללבייב הצלחה"

שר האוצר התבקש להתייחס גם לסוגיית עזיבת מפעלים ישראליים לחו''ל ואמר כי "אנו מסייעים באמצעות הקלה על מצוקת האשראי באמצעות הקרנות. אנו גם מקיימים קרן לסיוע למפעלים רק בפריפריה והיא תתחיל לפעול בחודשים הקרובים. נסייע למי שנקלעו לקשיים בגלל המשבר ויש להם עתיד כלכלי. זה לגיטימי שאיש עסקים ישראלי משקיע בחו''ל אבל אנו לא נוציא כסף של משלמי המסים על טיפול בהשקעות בתחום הנדל''ן בחוץ לארץ. אין לי שום דבר נגד אנשי עסקים גדולים ואני מאחל ללב לבייב הרבה הצלחה".

אודי ניסן, הממונה על אגף התקציבים, אמר בדיון, בהופעתו הפומבית הראשונה, כי "אנו נעמוד על יעד הגירעון של 6%, אפילו נשיק אליו מלמטה". ניסן ציין כי החוב צפוי להגיע לרמה של 87% מהתמ''ג (לעומת 78% ב-2008) וזה יכביד על התקציב באמצעות גידול תשלומי ריבית. עוד אמר ניסן, בביקורת על בנק ישראל, כי "אני לא חושב שיש לשנות כל חודשיים את תחזית הצמיחה. התחזית שלנו עדיין עומדת על 1%- ב-2009 ו-1.5% ב-2010".

שטייניץ הוסיף כי "נכון שאנו שומעים תחזיות יותר אופטימיות, לרבות מבנק ישראל. אך, תחזיות האוצר נעשו באפריל ואנו באוצר לא נוהגים לשנות. זו התחזית עליה ביססנו את החשיבה התקציבית".

ניסן ציין עוד כי למרות שיש צמיחה במשק עדיין אין גידול ברמת החיים (תמ''ג חלקי אוכלוסייה, א.פ.). לצורך גידול ברמת החיים, הסביר ניסן, הצמיחה חייבת להיות גבוהה מ-2% (שיעור הגידול הממוצע של אוכלוסיית ישראל היא 1.8%, א.פ.).

שטייניץ ייפגש בארה"ב עם ברננקי ולארי סאמרס

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי שטייניץ, ייצא במוצאי שבת הקרוב לביקור ראשון מתוקף תפקידו לארה''ב. במסגרת הביקור, שטייניץ יוועד עם בכירים בממשל האמריקני בוושינגטון ובניו יורק. בין הבכירים אותם יפגוש - נגיד הבנק המרכזי, בן ברננקי, ויועצו הכלכלי המיוחד של נשיא ארה"ב, לארי סאמרס.

עוד נודע, כי נכון לעכשיו שטייניץ לא צפוי לפגוש את שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר. שטייניץ יוועד בניו יורק עם ראשי בתי ההשקעות המרכזיים, לרבות גולדמן זאקס. סך הכול ישהה שטייניץ ארבעה ימים באמריקה.