נמרה של נייר

בתערוכה חדשה שמוצגת בימים אלה בגלריה רו-ארט בת"א, מחזירה האמנית כרמל אילן את כבודה האבוד של המילה המודפסת, באמצעות שימוש בטקסטים מודפסים המייצרים עולם חדש ומופלא. ניירות ערך

מאות אלפי קיפולי נייר צפופים שבנויים על גזרי אנציקלופדיות, ספרים ישנים ומגזינים הם חומר הגלם למבחר עבודות עוצרות נשימה של כרמל אילן, המוצגות בגלריה רו-ארט בתל-אביב, שרובן נמכרו בערב הפתיחה.

אילן אוספת אנציקלופדיות, ספרים ישנים, מגזינים או סתם טקסטים מודפסים שנזנחו, ומשתמשת בהם כחומר גלם לעבודותיה.

"בעידן האינטרנט, קשה לי להיפרד מהמילה המודפסת על סוגי הנייר השונים", אומרת אילן. "אני אוהבת ניירות ישנים עם ניסיון חיים, ניירות שדופדפו, ניירות עם עבר, כל נייר עם אופי וריח מיוחדים לו, כל נייר והרעש המיוחד שהוא משמיע והצבעוניות המיוחדת לו".

בעולם הטכנולוגי המודרני, שבו החדש מחליף את הישן עוד לפני שהספיק להתיישן, אילן חשה שהיא מתקשה להדביק את הקצב. מתוך המקום הזה נבחרה הטכניקה הייחודית לסדרת העבודות הנוכחית שלה הנקראת "עבודות חדשות". "אני מוצאת הנאה רבה וסיפוק בהכנה המדויקת, האיטית, שהעבודה עם הניירות דורשת, כזו שיש בה מקום רב למקריות, למשחק ולספונטניות", היא מספרת.

כרמל אילן / צלם יחצ
"קיץ", עבודה של כרמל אילן

סדרת העבודות של חיתוכי הנייר מפתיעה ומסקרנת, בוודאי עבור הצופה שנפגש עימן בפעם הראשונה: הוא מתקרב ומתרחק לסירוגין מהעבודה, מציץ מהצד, מנסה לגעת ולפענח את סודה. העבודה נראית שונה מזוויות שונות, פרטים מתוכה נעלמים וחדשים נגלים.

אילן נולדה בירושלים ב-1960. ב-1984 סיימה לימודים בבית ספר לעיצוב שנקר בת"א והתקבלה להתמחות ב-Parson's school of Design בניו-יורק. במהלך השנים היא התמחתה בעיצוב אופנה, לימדה בשנקר, ואף הקימה רשת לרהיטי ילדים מעוצבים שנמכרה ל"ביתילי". ב-2004 החליטה לשנות כיוון, פנתה ללימודים בבית הספר לפיסול "בסיס", סיימה את לימודיה בהצטיינות, ומאז היא עובדת בסטודיו שלה באבן יהודה.

"העבודות הן הכותל המערבי שלי"

מאז 2004 הציגה כרמל אילן את עבודותיה בתערוכות קבוצתיות רבות, ביניהן תערוכת "צבע טרי" שהתקיימה לא מזמן בתל אביב, שם הציגה לראשונה את העבודות המבוססות על השפה האמנותית הייחודית בנייר שפיתחה.

בנוסף, עבודותיה הוצגו בתערוכות יחיד ב-2005 וב-2007.

"גדלתי בירושלים, היכן שאנשים כותבים תפילות על פתקים ומכניסים אותם בחריצים של אבני הכותל. המראה הזה צרוב בחוויית החיים שלי, קיר האבנים הגדול הזה כולו חתיכות נייר מקופלות שמכילות בקשות ותפילות על דף קטן מקופל הנטמן באמונה. העבודות שלי הן הכותל המערבי שלי, לכל חתיכת נייר יש את המקום שלה.

"לפעמים אני ניגשת לעבודה ומוסיפה שלושה קיפולי נייר בין מאות האלפים שכבר קיימים ורק אז מרגישה שעכשיו הושלמה העבודה. העבודות הן מפת החיים שלי, הזיכרונות, החלומות, וההתעקשות שאם רוצים - אפשר".

הטכניקה שבה השתמשה אילן בתערוכתה הנוכחית היא חיתוך הניירות בכיוונים שונים, והנחתם בגבהים שונים ובקצב משתנה זה ליד זה. מתוך הניירות הישנים נולד פתאום עולם טקסטורות עשיר עם צבעוניות מפתיעה, כאשר סוגי הנייר המודפס השונים מייצרים שפה ייחודית חדשה שבה הנייר המודפס יכול לספר סיפור אחר, לא מוכר, ללא המלים.

"אני מאמינה שהשימוש בטקסטים, שפעם אמרו משהו ועכשיו נטמנים בעבודה כאילו מצאו להם מקום להצפין בו את סודותיהם, מחבר את הצופה לעבודה בדרך שלא ניתנת להסבר", אומרת אילן. "אם הצלחתי לגרום למישהו לעצור ולו לרגע להביט בעבודה ולהרהר, שמחתי". *

"עבודות חדשות", גלריה רו ארט, רח' שביל המרץ 3 ת"א, בניין 8, קומה 4. ג'-ה' 12:00-18:00, ו'-שבת 11:00-14:00. לכבוד סופ"ש אוהבי אמנות שעות פתיחה מיוחדות: חמישי, 10.9.09, 12.00-23.00; שישי 11.9.09, 11.00-14.00; שבת, 12.9.09, 11.00-18.00