היי-טקיסטים שנפגעו מפעולות הקלדה יכולים לקבל פיצוי מביטוח לאומי

פגיעה בכף-היד היא תופעה שכיחה בקרב עובדי תעשיית ההיי-טק, שיושבים שעות רבות מול המחשב ומבצעים פעולות הקלדה מונוטוניות

אופי העבודה של עובדי ההיי-טק, שעל-פי רוב יושבים שעות רבות ביום מול המחשב ומבצעים פעולות הקלדה מונוטוניות - עלול לגרום להם לבעיות רפואיות.

אנשי היי-טק היושבים מול המחשב מבצעים אלפי הקשות בשעה, מה שיוצר פעולה מונוטונית ללא הפסקה של שורש כף היד והאצבעות. הגוף אינו מתוכנן לשהייה ממושכת בתנוחה קבועה ולפעולות חוזרות ונישנות של מפרקים כפי שנדרש ממנו בעבודה מול המחשב, ולכן עלולים להיגרם נזקים למפרקים, גידים, עצבים ושרירים, מה שנקרא בשפה המקצועית תסמונת התעלה הקרפלית (C.T.S).

זו תופעה שכיחה בקרב אנשים שעובדים בתעשיית ההיי-טק, שנובעת מאחיזה מאומצת ומכווצת של העכבר בין האגודל ליתר האצבעות וכף-היד, לחץ קבוע ומתמשך של שורש כף-היד כלפי שולחן העבודה, השהייה ממושכת של האמות וכף-היד בתנוחה קבועה ללא תנועה. כאשר מופיעים תסמינים כגון כאבים בכף היד, קושי באחיזה, תחושת הירדמות ו"נמלים" בכף היד, יש סיכוי שמדובר בתסמונת התעלה הקרפלית.

מה הן הזכויות הרפואיות? "ברגע שהעובד סובל מתופעות התסמונת, עליו לפנות לרופא לאבחון", אומרת לבנת פורן, מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות, "האבחון מתבצע על-ידי בדיקת EMG שבודקת את ההולכה העצבית ותפקוד השריר ובדיקה פיזיולוגית לבחינת כוח השריר ותחושתיות ביד".

"בשלב השני", אומרת פורן, "עובד שמאובחן כחולה ב-C.T.S יצטרך להוכיח כי מחלה זו פרצה בגופו בגין תנאי העבודה, אופי העבודה ו/או מקרה מיוחד שקרה בעבודה, כך שהמקרה יוכר כמחלה הנובעת מהמקצוע".

"עובד שהצליח להוכיח את הקשר בין אופי עבודתו - שעות מול מחשב, להופעת תסמונת התעלה הקרפלית זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעה כנפגע בעבודה. לטופס התביעה יש לצרף אישורים רפואיים, פרטים לגבי אופי העבודה ואישורים לגבי גובה ההכנסה. על טופס התביעה צריך לחתום גם המעסיק".

לבסוף אומרת פורן, "במידה וביטוח לאומי יכיר בקשר שבין הופעת ה- C.T.S לאופי העבודה של עובד ההיי-טק, הוא יופנה לוועדה רפואית שתעריך את מידת הנזק העצבי. לפי חומרת הנזק ייקבע גובה הפיצוי. על-מנת להופיע בפני ועדה רפואית שתעריך את אחוזי הנכות.