קצב לא יקבל תרשומת של הראיונות עם המתלוננות בפרקליטות

ביהמ"ש העליון דחה את בקשת הנשיא לשעבר להעביר לו מסמכים בנוגע לפגישות שנערכו בין אנשי הפרקליטות למתלוננות עוד קודם להגשת כתב האישום, לרבות שיחה שערך פרקליט המדינה משה לדור עם המתלוננת א'

התרשומות של הראיונות שהתקיימו עם המתלוננות כנגד נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בפרקליטות לא יעברו לפרקליטיו - כך החליט היום (ב') בית המשפט העליון בהחלטה שניתנה על-ידי השופטת עדנה ארבל.

קצב, באמצעות עו"ד אביגדור פלדמן, ביקש מהמדינה להעביר לידיו מסמכים ורשימות בנוגע לפגישות שנערכו בין אנשי הפרקליטות למתלוננות עוד קודם להגשת כתב האישום, לרבות שיחה שערך פרקליט המדינה, משה לדור, עם המתלוננת א'. בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את הבקשה, ועל כך הגיש קצב ערעור לעליון.

השופטת עדנה ארבל מציינת כי לא כל חומר המצוי בידי התביעה נחשב לחלק מחומר החקירה, וכי החומר שההגנה מבקשת לעיין בו בנוגע לשיחה שערך לדור עם המתלוננת א' היא במסגרת "ראיון עד".

"ראיון עד" הוא הליך שגרתי בעבודתה של התביעה, שבמסגרתו מראיין התובע את עד התביעה, על-פי רוב כהכנה לעדותו בבית המשפט. עם זאת, ראיון כזה יכול להיערך לאחר שהחקירה הסתיימה ועוד קודם שהתקבלה ההחלטה על הגשת כתב האישום.

השופטת מציינת כי שיטת המשפט בישראל אינה רואה בזכות העיון של הנאשם בחומר החקירה כזכות מוחלטת, אך עם זאת מכירה בחריגים. תרשומות פנימיות בתיק המשטרה והפרקליטות אינן נחשבות לחומר חקירה, כל עוד אינן מכילות מידע מהותי בנוגע לאישום.

עם זאת, ארבל הבהירה כי המידע בקשר לסתירות שסיפקה המתלוננת א' במהלך הראיונות מצוי בידיעת הסניגוריה, וכי לאור העובדה שהמדינה הצהירה כי אין בחומר כל דבר חדש - הרי שיש לדחות את הערעור. (בש"פ 6507/09).