הדולר איבד 0.5% מול השקל; היציג נקבע ב-3.761 שקלים

[לאתר המט"ח] האירו היציג ירד ב-0.1% ל-5.485 שקלים ■ כלכלני סיטי מציינים את הנתונים הכלכליים הטובים שפורסמו בישראל כגורם שעשוי "להרגיע" את בנק ישראל ולהפחית את התערבותו בשוק

הדולר נחלש מול השקל, בהתאם למגמה בעולם, כשברקע המשיכו לעמוד נתוני הסחר של ישראל שפורסמו אתמול (ב') אשר העידו על עודף גדול בחשבון השוטף במחצית הראשונה של השנה. הדולר היציג איבד 0.48% ל-3.761 שקלים, במקביל להיחלשותו מול האירו בעולם. האירו, שנסחר הבוקר בהתחזקות של כ-0.5% מול השקל, סגר את היום בירידה של 0.1% ושערו היציג נקבע ב-5.4857 שקלים.

העודף בחשבון השוטף הסתכם ב-2.1 מיליארד דולר ברבעון השני, או 4.5% מהתמ"ג, לעומת עודף של 2.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון. במחצית הראשונה של השנה הסתכם העודף בחשבון השוטף ב-4.4 מיליארד דולר, כאשר בבנק ישראל מעריכים כי שנת 2009 תסתיים עם עודף של 6.9 מיליארד דולר בחשבון השוטף. עודף זה הינו אחד הגורמים התורמים לייסוף השקל.

"הנתונים ממשיכים לתמוך בהתחזקות השקל", אומרים היום כלכלני סיטי. "העודף החריג בחשבון השוטף של ישראל הושג בעיקר הודות לירידה בייבוא. נתון זה משקף את עוצמת הסקטור הטכנולוגי בישראל".

בסיטי מציינים כי הנתונים תומכים בהערכת בנק ישראל לעודף גדול בחשבון השוטף השנה. כזכור, מלד רכישות אקראיות בשוק המט"ח, בנק ישראל הפסיק בחודש שעבר את הרכישות הקבועות שלו בסך 100 מיליון דולר מדי יום, ובסיטי מדגישים כי "בגדול, בנק ישראל לא נמצא בשוק ועודף הדולרים צפוי להביא לייסוף השקל".

האנליסטים מציינים גם כי העודף בחשבון השוטף מצטרף לנתונים כלכליים חזקים אחרים שפורסמו לאחרונה, כגון חזרת המשק לצמיחה של 1% ברבעון השני ועלייה בהכנסות המדינה ממסים בחודשים יולי-אוגוסט, ולפיכך הם מעריכים ש"בנק ישראל עשוי להיות רגוע יותר עם התחזקות השקל. אנו מעריכים שהבנק לא יהיה מודאג מייסוף השקל כעת משהנתונים הכלכליים מעידים על התאוששות כלכלית גלובלית. בנק ישראל בסך הכל רצה ליצור דרך חתחתים לייסוף השקל כדי להגביל את פעילות הספקולנטים. אנו מעריכים כי הדולר יגיע ל-3.73 שקלים עד סוף השנה".

פעילים בשוק עימם שוחננו מסרו כי הזרים ממשיכים ברובם להחזיק בפוזיציות שורט על הצמד דולר-שקל, כלומר הם מעריכים כי הדולר ימשיך לרדת. בשוק הבחינו בפקודות סטופ-לוס הממוקמות באזור 3.86-3.87 שקלים ובפקודות סטופ רבות הנמצאות ב-4.02 שקלים. המשמעות היא שבשערים אלה יתחילו להיסגר פוזיציות שורט, קרי אותם זרים ייאלצו לרכוש דולרים על מנת להתכסות על הפוזיציות.

[לאתר המט"ח]