סגן יו"ר הנאסד"ק: "יש בחוץ מספיק כסף; שוק ההנפקות ייפתח ב-2010"

גלובס tvלדברי סנדי פרוכר, שהשתתף אתמול בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס": יש בצנרת מספר חברות ישראליות שמתכננות הנפקה" ■ "החדשות הטובות הן שההתמוטטות הגדולה כבר חלפה, גם אם עוד יהיו עליות ומורדות, ובאמצע 2010 השוק ייפתח"

חברות ישראליות שמשתעשעות ברעיון של הנפקה ראשונית בנאסד"ק, יכולות לסמן ביומן את המועד בו ייפתח שוב השוק: אמצע 2010. כך לפחות מעריך סגן יו"ר הנאסד"ק, סנדי פרוכר, שהשתתף אתמול (ג') בכנס ה-Journey של ארנסט אנד יאנג בשיתוף "גלובס".

יש סימנים להתאוששות שוק ההנפקות הראשוניות (IPO), אך קצב ההנפקות רחוק מלהיות מרשים (כ-20 מתחילת השנה), ובינתיים חברות ישראליות לא לקחו בו חלק. עם זאת, פרוכר מצהיר כי שיש בצנרת כבר מספר חברות ישראליות שמתכננות הנפקה - אך הוא לא מוכן לנקוב בשמותיהן.

"החדשות הטובות הן שההתמוטטות הגדולה כבר חלפה, גם אם עוד יהיו עליות ומורדות, ובאמצע 2010 השוק ייפתח גם לחברות 'מתעוררות' (emerging, בדומה לשווקים המתפתחים), ובהן גם הישראליות", אמר פרוכר. "בשלב הראשון מי שמגיע לשוק אלה החברות החזקות והרווחיות ביותר, ולחברות מתעוררות, שנחשבות מסוכנות יותר, קשה להיכנס לשוק. אבל החברות יכולות לנצל את הזמן ולהכין את עצמן למה שהשוק מבקש. יש בחוץ מספיק כסף שמחכה להזדמנויות".

הזדמנות לחברות בריאות וקלינטק

להערכתו, הסקטורים האטרקטיביים ביותר יהיו פרמצבטיקה ובריאות, וכן קלינטק ואנרגיות ירוקות. "שלא יהיו טעויות, כל חברה שיש לה מוצר טוב ומייצרת ערך, יכולה להצליח בשוק ללא קשר לסקטור", מדגיש פרוכר. "לטכנולוגיה אמיתית תמיד יהיה שוק".

את החברות הישראליות פרוכר מזהה ככאלה שיש להן מעמד מיוחד אצל המשקיעים האמריקניים. "חברות זרות שרוצות להנפיק בארה"ב משלמות קנס כי הן נחשבות ליותר מסוכנות, ואת הישראליות המשקיעים שופטים על בסיס הסקטור שלהן", הוא אומר.

* התחרות מול בורסות כמו ה-AIM בלונדון עדיין קיימת?

פרוכר: "אני מקווה שכן, כי כל חברה שאין לה תחרות הופכת ליהירה, וזה רע. הנאסד"ק תחרותי מאוד, ואני מאמין שאנחנו מציעים לחברות יותר שירותים בעלויות רישום נמוכות מאחרים".

* לאחרונה דובר על כך שאתם מנסים לגנוב אליכם חברות שנסחרות בבורסת ניו יורק.

פרוכר צוחק. "בהחלט. כל יום ובכל דרך. הנה, רק היום דיווחנו שחברת הצעצועים מאטל, יצרנית בובות הבארבי, עוברת מבורסת ניו יורק לנאסד"ק. התחרות בין הבורסות מיטיבה מאוד עם הצרכן, שהוא המשקיע".

"בלי שטיקים"

* יש צורך לבנות מחדש את אמון המשקיעים בשוק, או שהם נוהרים היום לשוק בכל מקרה?

"יש סוגים שונים של משקיעים ברמות שונות של סיכון. המשקיע המתוחכם נמצא בשוק ולמעשה לא עזב אותו מעולם. המשקיע הקטן, לעומת זאת, איבד חסכונות של שנים, כשנכנס להשקעה במחשבה שהכיוון הוא רק כלפי מעלה. משקיעים כאלה היום מאוד מתוחים, אבל מתחילים לזחול בחזרה לשוק. ולמרבה הצער, יש גם משקיעים שלא יחזרו לשוק עוד הרבה זמן, ואלה המובטלים החדשים".

מכל מקום, פרוכר סבור שהשווקים והבורסות חייבים להוכיח למשקיעים שההתנהלות שלהם אמינה "ובלי שטיקים", כהגדרתו. "הלקח העיקרי מהמשבר הוא שהשווקים צריכים להיות שקופים ופתוחים, וכשמציעים מוצר בשוק הוא חייב להיות מובן וברמת סיכון ברורה, גם למוכר וגם לקונה".

יש לו גם לקח למשקיעים: "אם המוצר נראה טוב מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה באמת כזה".