הקריאה השנייה מאשרת: ישראל יצאה מהמיתון - צמחה ב-1% ברבעון השני

(עדכון) - הלמ"ס: ישראל צפויה לצמוח השנה ב-0.1%, לעומת צמיחה שלילית ממוצעת של 4% במדינות ה-OECD ■ הייצוא צפוי לצנוח ה-10.5% ■ הכלכלה התכווצה במחצית הראשונה של השנה ב-1.6%

כלכלת ישראל צמחה ברבעון השני של 2009 בשיעור שנתי של 1% (0.25% במונחים רבעוניים), ובמחצית הראשונה של השנה התכווץ התוצר ב-1.8%. כך נמסר היום מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באומדנה השני לחשבונות הלאומיים.

נזכיר כי לפני כחודש שיגרה הלמ''ס אומדנים ראשונים לצמיחה עם תוצאות זהות לאלו שפורסמו היום. לפיכך, המיתון תם וזאת לפי ההגדרה הרשמית לפיה מיתון מתקיים כאשר נרשמים שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. נזכיר כי התמ''ג התכווץ ברבעון הראשון של השנה ב-3.3% וב-1.6% ברבעון האחרון של 2008 (בחישוב שנתי).

עוד עולה מהנתונים, כי העלייה בתוצר ברבעון השני נובעת מעלייה בכלל השימושים: זינוק של 26.4% נרשם ביצוא סחורות ושירותים ועלייה של 21% נרשמה בצריכה ציבורית (למעט יבוא ביטחוני). במקביל, עלתה הצריכה הפרטית ב-5.6% וההשקעה בנכסים קבועים עלתה ב-2%.

התמ"ג בישראל צפוי לצמוח בשנת 2009 ב-0.1%, וזאת לעומת התכווצות של 4% בממוצע בתמ"ג של מדינות ה-OECD. כך עולה מתחזית הלמ"ס לצמיחה הכלכלית ב-2009 שנחשפה היום (ד') לרגל הגשת השנתון הסטטיסטי ה-60 לישראל.

עוד עולה מהשנתון, כי התוצר העסקי צפוי לרדת השנה ב-0.7%, הייצוא צפוי לצנוח ב-10.5% וההשקעות בנכסים קבועים צפויים לרדת ב-9.6%. מנגד, הבנייה למגורים צפויה לעלות ב-4.7%, הצריכה הציבורית תעלה ב-1% והצריכה הפרטית ב-0.5%.

"שיעור האינפלציה החזוי לשנת 2009 עודכן ל-4%, כאשר להערכתנו צעדי המדיניות שננקטו תרמו כ-1.5% לאינפלציה השנה". כך נמסר היום מהמחלקה הכלכלית של בנק הפועלים בראשות פרופ' ליאו ליידרמן. מדובר בשיעור גבוה במיוחד, 1% מעל הגבול העליון של יעד המחרים של קבעה הממשלה (בין 1% ל-3%).

העדכון של הפועלים נובע כנראה מפרסום מדד המחרים לצרכן לחודש אוגוסט אתמול, אשר עלה ב0.5% בעיקר עקב עלייה בסעיף הדיור, בסעיף תרבות ובידור, פריות וירקות ומחירי המים עקב "היטל הבצורת". לפי הפועלים, עד נובמבר צפויים מדדים חיוביים: מדד ספטמבר צפוי לעלות בשיעור של 0.1% ויושפע בעיקר מהתייקרות שירותי דיור בבעלות הדיירים, למרות ייסוף שער השקל מול הדולר בתקופת הסקר בשיעור של 1.3%. לפי ערכות הפועלים מדד אוקטובר צפוי לעלות בשיעור של 0.3%.