שנה מהמשבר: דש ואנליסט מציגים את הביצועים הטובים ביותר

גמל כללי ב' של אנליסט השיגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 13.60% והיא הקופה הטובה ביותר ■ בדירוג הקופות הגדולות בולטים דש וכלל ביטוח

שנה לאחר פרוץ המשבר העולמי, שנדמה היה שעומד להביא לפגיעה אנושה בחסכונותיהם של רוב העמיתים, תמונת המצב עלולה להיות מעט מבלבלת. אבל היא גם ממחישה את החשיבות שבבחינת התשואה לטווח ארוך.

ניקח לדוגמה את קופת הגמל שעלתה החודש לראש דירוג קופות הגמל הקטנות: גמל כללי ב' של אנליסט. אם בוחנים את ביצועיה ב-12 החודשים האחרונים, מגלים שהיא הציגה תשואה של 13.60%. עמית בקופה שנסע לפני שנה לטיול בניו זילנד וחזר רק עכשיו אחרי שנה של ניתוק מהעולם, היה מביט בטבלת התשואות וממשיך הלאה מרוצה. הרי לא היה לו מושג שבדרך הקופה כבר ירדה בלא פחות מ-45% בשנת 2008, ואחר כך והציגה תשואה פנומנלית של 80% מתחילת 2009.

כמעט ארבע שנים שאנו מפרסמים מדי חודש את דירוג קופות הגמל של "גלובס" ובכל חודש אנו מקבלים תגובות רבות ושאלות על מבנה הדירוג. מדוע קופה זו בפנים והאחרת לא, מדוע נקבע רף כזה ולא אחר. אבל בחודשים האחרונים השאלה המובילה שאנחנו מקבלים היא "מדוע הפסקתם לפרסם תשואה חודשית?"

הדוגמה של גמל כללי ב' של אנליסט, שמאפיינת בקירוב את מה שהתרחש בשוק השנה, עונה היטב על השאלה הזאת. תשואה חודשית היא מטבעה מטעה ומוטה, לעיתים היא בגדר משתנה מקרי שנוטה למניפולציות. ובכלל, כמה באמת צריכה להיות חשובה לעמית התשואה חודשית או אפילו השנתית של הקופה שלו, אם ממילא הוא חוסך בה לטווחים של 20 שנה ויותר.

עם זאת, אם לחזור לדוגמה של אנליסט גמל כללי ב', מדובר כאן בקופה לא סולידית המחזיקה נכסי סיכון בשיעור של מעל 50%. ולכן כדי להמחיש את התנודתיות הגלומה בה נמשיך לפרסם לצד תשואות הקופות את הסיכון הנלווה להן, באמצעות הצגת שיעור נכסי הסיכון שלהן. כלומר, שיעור הנכסים המנייתיים ואג"ח BBB ומטה או אג"ח לא מדורגות.

דש ותמר מובילות בגדולות

במקום הראשון בדירוג הקופות הגדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל) נמצאת דש תגמולים - קופה שמרבית חבריה הם משרתי הקבע - עם תשואה של 9.80%. בדירוג ל-36 חודש נמצאת תגמולים במקום השני עם תשואה מצטברת של 22.52%.

למקום השני עלתה תמר של כלל ביטוח עם תשואה של 9.46%. תמר, הקופה השנייה בגודלה, מנהלת 11.1 מיליארד שקל ובדירוג ל-36 חודשים היא נמצאת במקום השלישי עם תשואה של 22.17%.

במקום השלישי נמצאת דש גמל עם תשואה של 9.18% ואחריה גפן של כלל ביטוח (8.81%). במקום החמישי נמצאת יסודות, הקופה הסולידית של אקסלנס, שמציגה בשנה האחרונה תשואה של 7.30% והיא במקום הראשון בתשואה ל-36 חודש עם תשואה מצטברת של 22.74%. אחריה עתיד של אקסלנס עם תשואה של 6.63%, מנורה מבטחים גמל (6.45%), ובר יציב של הדס ארזים (4.13%).

במקום התשיעי גדיש של פסגות, הקופה הגדולה ביותר המנהלת 17.3 מיליארד שקל, שמציגה תשואה שנתית של 3.70%. סוגרת את העשירייה הראשונה, עצמה של הראל עם תשואה של 3.57%. בתחתית נמצאות כמעט כרגיל ארבע קופות גמל של פסגות: צור, קרן אור, שיאון וקציר. כולן היו עד אפריל בבעלות פריזמה וכולן מציגות תשואה שלילית בשנה האחרונה שנעה בין 3%- ל-8%-. קרן אור, קציר ושיאון הן גם הקופות הגדולות היחידות עם תשואה שלילית תלת שנתית.

אנליסט וכלל ביטוח בקטנות

כאמור, הקופה הקטנה (מנהלת מעל 300 מיליון שקל) עם התשואה הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים היא אנליסט גמל כללי ב'. מנכ"ל אנליסט הוא איציק שנידובסקי. במקום השני נמצאת דגש איתן של כלל ביטוח ולה תשואה של 11.65%, וגם התשואה הגבוהה ביותר בשלוש השנים האחרונות - 27.24%. אחריה אנליסט גמל כללי עם תשואה של 11.35% וילין לפידות גמל עם תשואה של 10.23%.

במקום החמישי אקונומיסט של דש (10.11%) ואחריה פרפקט קלאסי כיום בבעלות אלטשולר שחם (10.06%), תגמולים של כלל ביטוח (9.33%) ופסגות שיא כללי (8.53%).

בתחתית הדירוג שוב קופות פריזמה לשעבר, חרמון שגיא ורקיע, שכיום נמצאות בבעלות פסגות. שלושתן עם תשואה שלילית גם בטווח של שנה וגם בטווח של 3 שנים. רקיע היא הקופה הקטנה הגרועה ביותר בשנה האחרונה עם תשואה של 7.93%- וגם הקופה הגרועה ביותר מכל הקופות המדורגות ל-36 חודשים עם תשואה של 7.28%-. שגיא קצת פחות גרועה עם תשואה של 7.54%- ל-12 חודשים, וחרמון מציגה תשואה שנתית של 1.96%-.

44