אפריקה ישראל - הגרסה היפנית: אייפול מבקשת הסדר חוב

החברה מבקשת לדחות מועדי תשלום חוב של כ-3 מיליארד דולר ■ בתגובה - החברה מאבדת כרבע משווי השוק שלה בבורסה

אייפול (Aiful) היא המלווה השלישית בגודלה בשוק האשראי החוץ-בנקאי ביפן. היא גם סובלת מהקשחת הרגולציה והביקושים המצומצמים להלוואות בשל המשבר הכלכלי. היום (ו'), אייפול הודיעה כי היא כורעת תחת חובותיה ומבקשת הסדר חוב במסגרתו ייפרסו תשלומי החובות.

תגובת המשקיעים ביפן תגרום בוודאי לישראלים רבים תחושת דז'ה-וו. אייפול מאבדת כרבע משווי השוק שלה בעקבות ההודעה הדרמטית, בעוד שרמת חוסר הוודאות באשר לעמידת החברה בהחזר חובות של כ-3 מיליארד דולר עולה. יתרה מזאת - הודעת אייפול זעזעה את הבורסה ביפן ויצרה תגובת שרשרת שפוגעת ביתר חברות הפיננסים, כגון טייקפוג'י (Takefuji) או אקום (Acom).

החברה מסרה כי היא מבקשת לדחות את תשלומי החוב שלה, אך מה שמטריד את המשקיעים הוא שהיא לא ציינה מועדי תשלום חדשים, או כל פרט אחר. הדבר היחיד שהיא כן הסכימה לומר הוא שהיא כבר פתחה במגעים להסדר חוב.

כאמור, לא רק המשבר הכלכלי פגע במלוות היפניות, אלא גם הרגולציה. אם בעבר החברות היו יכולות להלוות בריביות של שוק אפור (למשל בריבית של כ-30%), הרי שבעקבות המשבר הממשלה קבע תקרת ריביות של 15-20%. בנוסף, הממשלה ביקשה מהמלוות לשים בצד יותר כספים ולהקטין בכך את רמת המינוף שהן נוטלות על עצמן. המטרה היא אמנם הגדלת יציבות החברות, אולם הקשחת הרגולציה פוגעת כמובן ברווחים.