פסגה משולשת של אובמה, נתניהו ועבאס תתקיים בניו-יורק

מחרתיים תתקיים בתחילה פגישה משולשת, ואחר-כך שיחות דו-צדדיות בין אובמה לבין נתניהו ועבאס ■ פקידים אמריקניים: לא צפויה הסכם על הקפאת ההתנחלויות בפגישה

הבית הלבן הודיע אמש (מוצ"ש), שוועידת פסגה ישראלית-אמריקנית-פלסטינית, בהשתתפות נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, תתקיים בניו-יורק ביום ג' (מחרתיים).

הפגישה תתקיים במה שמכונה "שולי העצרת הכללית של או"ם", שמתכנסת השבוע למושב השנתי שלה. לא ברור אם היא תיערך במרכז או"ם, בבניין המשלחת האמריקנית לאו"ם או באחד מבתי המלון הגדולים הסמוכים למרכז או"ם.

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, מסר כי מיד לפני פגישה המשולשת, יקיים אובמה פגישות נפרדות עם נתניהו ועבאס, במטרה להכשיר את הקרקע להתנעת שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים.

"הפגישות האלה יהוו המשך למאמציהם של הנשיא אובמה, שרת החוץ, הילארי קלינטון, והנציג המיוחד למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, להניח את היסודות לחידוש המו"מ וליצור מסגרת חיובית כדי שהמו"מ הזה יוכתר בהצלחה", אמר הדובר.

מיטשל עצמו אמר הלילה: "המעורבות האישית של הנשיא בשלב זה היא סימן נוסף למחויבותו העמוקה לשלום מקיף, בשעה שאנו ממשיכים במאמצינו לעודד את כל הצדדים ליטול אחריות לשלום, וליצור מסגרת חיובית לחידוש המו"מ".

מכל מקום, פקידים בבית הלבן אמרו הלילה, כי הם אינם מצפים שהפסגה המשולשת בניו-יורק תניב הסכם על ההתנחלויות. הפקידים מצוטטים הבוקר ב"וושינגטון פוסט".

דברי הפקידים מצביעים על מאמץ של הממשל לצמצם ציפיות מהפסגה, אך סביר להניח שסבב השיחות האחרון של מיטשל בירושלים וברמאללה הניב בכל זאת ויתורים מסוימים, ולו גם קטנים, משני הצדדים, ויתורים שהניעו את הבית הלבן לקיים את הפסגה.

יש הערכות בוושינגטון, שלמרות שצוות אובמה רוצה לרשום הישג לנשיא על רקע השחיקה בתמיכה הציבורית בו, בגלל יזמת הרפורמות בשירותי הבריאות, הבית הלבן לא היה עורך פסגה כזו בלי בסיס להאמין שהיא תניב הישג פוליטי כלשהו. בפוטו-אופ לא יהיה די.

מרק הלר, עמית במחקר בכיר במכון ללימודי ביטחון לאומי באוניברסיטת ת"א, שמצוטט הבוקר ב"וושינגטון פוסט", אמר כי ממשל אובמה "הקדיש תשומת לב מעטה מדי למציאויות במזה"ת ושם דגש חזק מדי על כוח הרטוריקה והרצון הטוב".

בתגובה על כך אמרה ד"ר סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, כי אובמה עשה "התקדמות משמעותית במגוון רחב של תחומים" הקשורים לתהליך השלום במזה"ת. היא ציינה, כי תהליך השלום היה בעיה קשה לכל הממשלים הקודמים בארה"ב.