למרות המשבר: עלייה חדה בביקוש לאג"ח של מדינת קליפורניה

היום תפתח קליפורניה את מכירת האג"ח קצרות הטווח בשווי כולל של 8.8 מיליארד דולר ■ קליפורניה תשתמש בכסף כדי לממן את התחייבויותיה עד שההכנסות של המדינה ממס ההכנסה יתחילו לזרום לקופתה בהמשך שנת הכספים.

הביקוש החזק למכירת האג"ח האחרונה של קליפורניה הכפיל את התשואה המצופה, בסימן לכך ששוקי האשראי מתאוששים ככל הנראה מהמשבר הפיננסי. היום (ב') תפתח קליפורניה את מכירת האג"ח קצרות הטווח בשווי כולל של 8.8 מיליארד דולר.

לפני פחות משלושה שבועות הפסיקה קליפורניה להנפיק שטרות חוב לתשלום חובותיה עקב משבר התקציב. התשואה המקורית על האג"ח קצרות הטווח היתה אמורה להיות 2%-3%, אך היא ירדה ל-1.25% בגין אג"ח שמועד פדיונן יחול במאי, ו-1.5% בגין אג"ח שמועד פדיונן יחול ביוני.

השקעות קצרות טווח אחרות, כגון קרנות כספיות, מניבות ריבית של קרוב ל-0%. המדינות, הערים והמחוזות בארה"ב נפגעו מהמיתון, אך משקיעים, בייחוד יחידים שהתפתו לנוכח התשואה והטבות המס הייחודיות לאג"ח מוניציפליות, מבצעים רכישות.

מדי שנה מנפיקה קליפורניה "אג"ח תשואה צפויה" (RAN), revenue anticipation notes", כדי לממן את צורכי המזומנים שלה, למרות שהיקף המכירה שתיערך החודש קטן משמעותית לעומת החודש המקביל אשתקד, שבו מכרה קליפורניה אג"ח בשווי של 5 מיליארד דולר.

קליפורניה תשתמש בכסף כדי לממן את התחייבויותיה עד שההכנסות של המדינה ממס ההכנסה יתחילו לזרום לקופתה בהמשך שנת הכספים. מכירות האג"ח ממחישה את המורכבות של דרישות האשראי של המדינה. כ-1.5 מיליארד דולר מהסכום ישמשו לפירעון הלוואה שלקחה קליפורניה לאחרונה מבנק ג'יי.פי מורגן כדי לפדות אלפי שטרות חוב שהנפיקה במהלך הקיץ.

שטרות החוב הונפקו כתחליף למזומנים בשל משבר התקציב, שנפתר לאחר שמושל קליפורניה, ארנולד שוורצנגר, ובית המחוקקים של קליפורניה, הסכימו על תקציב הכולל קיצוצים נרחבים בהוצאה הציבורית. למרות שתמונת המצב הפיננסית של המדינה התייצבה, הפקידים מסרבים לקחת סיכונים כלשהם במכירת ה-RAN. מסע הפרסום בעיתונות המודפסת וברדיו, שבדרך כלל מוגבל לאזור קליפורניה בלבד, הורחב לניו יורק, מיאמי ודאלאס.

[לאתר האג"ח]