יפן: הממשלה מקפיאה את ההנפקה של בנק הדואר הממלכתי

בנק הדואר הממלכתי הינו הבנק הגדול ביותר בעולם במונחי פיקדונות ■ ההחלטה מעוררת חשש שהממשלה היפנית תאמץ גישה "סוציאליסטית" לבעיות של המגזר הפרטי

הממשלה החדשה ביפן עומדת לעצור את ההנפקה הראשונה לציבור של מניות בנק הדואר הממלכתי, הבנק הגדול ביותר בעולם במונחי פיקדונות, ושל החברה האחות שלו, העוסקת בביטוח. כך אמר השר לשירותים הפיננסיים.

ההפרטה של בנק הדואר, שהוקם לפני 138 שנה, היתה אחת הרפורמות העיקריות שהצליח ראש הממשלה לשעבר, ג'וניצ'ירו קואיזומי, להעביר בכהונתו בשנים 2001-2006. התוכנית היתה אמורה לפצל את הבנק הענק לארבע יחידות נפרדות, שמניותיהן יימכרו לציבור בתחילת 2010.

אך שיזוקה קאמיי, שר השירותים הפיננסיים בממשלה החדשה של המפלגה הדמוקרטית והשר האחראי על בנק הדואר, אמר בשבת האחרונה שהממשלה תגיש השנה הצעת חוק ש"תקפיא מכירה של מניות ביחידות של קבוצת הדואר".

חברות מפלצתיות

המהלך הזה יעצור את אחת ההנפקות הראשונות הגדולות ביפן בתקופה האחרונה. שווי השוק של בנק הדואר מוערך בכמה עשרות מיליארדי דולרים, ויחד עם חברת הדואר לביטוח היה אמור להיות מופרט לחלוטין עד 2017. לבנק פיקדונות של הציבור בהיקף 2.45 טריליון דולר.

התנגדות המפלגה הדמוקרטית להפרטה, והמינוי של קאמיי לשר השירותים הפיננסיים והדואר, העלו את החשש שהממשלה תחזיר לאחור את גלגלי הרפורמות המבניות, שנחוצות מאוד לכלכלה היפנית. במפלגת השלטון החדשה מאמינים שהתוכניות של קואיזומי יצרו "חברות מפלצתיות" ללא אסטרטגיית עסקים ברורה.

קאמיי הוא חבר מפלגת העם החדשה, השותפה של המפלגה הדמוקרטית בקואליציה החדשה, יחד עם הסוציאליסטים. הוא היה בעבר חבר במפלגת השלטון לשעבר, המפלגה הליברל-דמוקרטית, אך הוא הודח ממנה כאשר התנגד בעקביות לתוכניות ההפרטה של קואיזומי.

קאמיי תומך בעקביות בצורך לתמוך בחברות בגודל בינוני וקטן במשק, במה שמעורר חשש שהממשלה תאמץ גישה סוציאליסטית לבעיות של המגזר הפרטי. מתנגדיו חוששים במיוחד מדברים שאמר, לפיהם הממשלה צריכה להגן על חברות קטנות ובינוניות שניצבות בפני קשיים כספיים באמצעות מורטוריום זמני על פירעון ההלוואות שלהן.

קאמיי אמר בסוף השבוע ליומון הכלכלי "ניקיי" כי "כאשר גוף מלווה נתון בקושי, נחלץ אותו בעזרת מסים. כאשר הגורם הלווה הוא זה שבבעיה, נעניק לו הקלה (מפירעון הלוואות). זה הדבר הטבעי שצריך לעשות".