90 דקות בדיוק מקדיש אובמה לפסגה המשולשת הערב בניו-יורק

הפגישה בין אובמה, נתניהו ועבאס נערכת על רקע של ציפיות נמוכות, אבל הממשל מקווה לצאת בהכרזה על חידוש המו"מ הישראלי פלסטיני ■ ניר חפץ, דובר רה"מ: נתניהו אינו נמנה עם הפוליטיקאים שמצדדים בהקפאת התנחלויות

ועידת הפסגה המשולשת בין הנשיא אובמה, רה"מ נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית עבאס תחל הערב ב-18:30 לפי שעון ישראל ותימשך 90 דקות בדיוק. נתניהו ועבאס יקבלו חצי שעה כל אחד לפגישות נפרדות עם אובמה לפני השיחה המשולשת: נתניהו ב-17:30, ועבאס ב-18:30. השיחות יערכו במלון וואלדורף אסטוריה, בלב מנהטן, במסגרת שמתוארת כ"שולי מושב העצרת הכללית של או"ם".

נתניהו ופמלייתו הגיעו אמש לניו-יורק.

הפסגה נערכת על רקע של ציפיות נמוכות. הזמן הקצר יחסית שקצב הממשל לתרגיל המזרח-תיכוני מחזק הערכות שהוועידה לא תניב פריצת דרך. דוברי הממשל הדגישו בימים האחרונים, שחשיבות הפסגה טמונה בעצם כינוסה ושהיא נועדה, בראש ובראשונה, להפגין את מחוייבותו האישית של אובמה לתהליך השלום.

"אין לנו ציפיות גדולות" מהפגישה, אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס. ואליו דובר הסטייט דיפרטמנט, איאן קלי, אמר אמש לכתבים: "אינני עומד לומר לכם מה אנו מצפים להשיג מהפגישה הזו".

דובר ראש הממשלה, ניר חפץ אמר לגל"צ, לפני צאתו של נתניהו לארה"ב, כי אין לצפות להסכמה ישראלית על הקפאת ההתנחלויות. "אף פעם לא שמעתם את ראש הממשלה אומר כי יקפיא את בניין ההתנחלויות", אמר חפץ. "ההיפך הוא נכון... ישנם פוליטקיאים מסוימים שרואים בהפסקת הבניה, בוויתור על קרקעות לאומיות או בפגיעה בהתנחלויות ביו"ש נכס, משהו שיכול לעזור לישראל. ראש הממשלה נתניהו אינו נמנה עם אנשים אלה".

בהתבטאות שמעידה על היעדר ציפיות מהפסגה אמרו גורמים המקורבים ללשכת נתניהו, שהם מייחסים חשיבת גדולה לפגישה, למרות משמעותה ה"סמלית".

ועם זאת יש הערכות בוושינגטון, כי הבית הלבן לא היה עורך פסגה כזו בלי בסיס להאמין שהיא תניב פרי כלשהו. לפי הערכות אלה, סביר להניח שסבב השיחות האחרון של ג'ורג' מיצ'ל בירושלים וברמאללה הניב בכל זאת ויתורים מסוימים, ולו גם קטנים, הגמשה מסוימת, שהניעו את הממשל לתת אור ירוק לפסגה.

הערכות אלה מקבלות חיזוק מהתבטאות של פקיד ישראלי בכיר, בראיון לנו יורק טיימס, שלפיה הפלסטינים אינם צריכים להתנגד לבניית גני ילדים או בניינים ציבוריים אחרים בתוך התנחלויות קיימות מפני שבסופו של דבר הבניינים האלה יעברו לחזקת הפלסטינים. "איננו עומדים להרוס תשתיות כלשהן כאשר תהיה עסקה", אמר הפקיד הבכיר, שביקש לא לנקוב בשמו בגלל רגישות הנושא.

כך או כך, נראה שהבית הלבן מקוה לצאת בהכרזה משותפת, כתום הפסגה, על חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים בזמן הקרוב. ייתכן גם שאובמה מקווה לקבל מנתניהו בשיחתם בארבע עיניים, הבהרות פרטיות לגבי עתיד ההתנחלויות.

נתניהו עמד לשאת את נאומו בעצרת הכללית ביום ה', ב-20:00 לפי שעון ישראל. הנאום צפוי להתמקד באיראן ותהיה בו קריאה למדינות תבל לא להחשות נוכח האיום הגרעיני האיראני.