השוק הסיני לוהט: פי 4 הנפקות ביחס לארה"ב ולאירופה

אפילו ההנפקה ה"חלשה" ביותר, של יצרנית הנעליים פושאן, עלתה ב-23.2% ביום המסחר הראשון שלה ■ לפי חברת המחקר דילוג'יק, החברות הסיניות גייסו מתחילת השנה 21.9 מיליארד דולר, בהשוואה ל-5.4 מיליארד דולר שגייסו חברות אמריקניות ואירופיות

חברות סיניות שנסחרות בשנחאי ובהונג קונג גייסו מאז תחילת השנה הון במספר הנפקות שהיה גבוה פי-4 בהשוואה למספר ההנפקות שהיו בארה"ב ובאירופה גם יחד - נתון שמדגים היטב את תיאבונם של המשקיעים הבינלאומיים להנפקות סיניות.

שתי ההנפקות הראשוניות (IPO) הגדולות ביותר השנה היו של חברת הבנייה וההנדסה הממלכתית ושל החברה המטאלורגית של סין, MCC, שהמסחר במנייתה החל אתמול (ב') בשנחאי, בעקבות ההנפקה בהיקף 5.12 מיליארד דולר שבוצעה מוקדם יותר החודש.

מגמה הפוכה לשוק

לפי נתונים של חברת המחקר דילוג'יק, החברות הסיניות גייסו מתחילת השנה 21.9 מיליארד דולר, בהשוואה ל-5.4 מיליארד דולר שגייסו חברות אמריקניות ואירופיות ב-IPOs. חברות באסיה, כולל סין, גייסו סך של 28.4 מיליארד דולר מתחילת השנה.

מניית MCC עלתה אתמול בשנחאי ב-38% ביום המסחר הראשון שלה, נגד מגמת הירידה בשוק הכללי. המניה ננעלה לבסוף בעלייה יומית של 28% ל-6.94 יואן.

העלייה הזו היתה מתונה בהשוואה לזינוקים שהיו במניות חדשות בימי המסחר הראשונים שלהן בשנים האחרונות. ההנפקה של חברת ההנדסה, שהיתה ההנפקה הראשונה הגדולה בעולם השנה, נהנתה מזינוק של 90% ביום המסחר הראשון במניה ביולי בשנחאי.

למרות שהעלייה הראשונית במניית MCC היתה נמוכה מהעליות במניות החדשות שהחלו להיסחר השנה בסין, אנליסטים אמרו שהיא ענתה על הציפיות, והוכיחה שהמשקיעים ממשיכים להתעניין בהנפקות חדשות. "לא הייתי אומר שזה היה מאכזב, כי כשיש לך הנפקה גדולה כזו, עלייה של 20%-30% במניה היא מה שאתה צריך לצפות", אמר אנליסט בבייג'ין.

"משקיעים רציונליים"

לדברי ג'ינג אולריך, מנהל יחידת המניות והסחורות הסיניות בג'יי.פי מורגן, "במקום לפרש את השקת המסחר במניות MCC כהיחלשות אפשרית של הסנטימנט בשוק המניות הסיני, אפשר לטעון שהמשקיעים הסינים הופכים לרציונליים יותר בתמחור הנפקות. זו התפתחות חיובית לבריאות הכללית של השוק הזה".

MCC גייסה 19 מיליארד יואן (2.8 מיליארד דולר) בשנחאי, בהנפקה השנייה בגודלה שבוצעה בבורסה זו השנה. בהונג קונג, שם ביצעה החברה את ההנפקה הראשונה הגדולה השנה, גויסו 18.2 מיליארד דולר מקומי (2.7 מיליארד דולר). המסחר במניה בהונג קונג יתחיל מחרתיים (ה').

שבוע עמוס בארה"ב

חברת ההנדסה היא אחת מתוך שורה של חברות שהנפיקו את עצמן בסין אחרי שהממשלה ביטלה ביוני את האיסור על הנפקות ראשוניות. לפי דילוג'יק, כ-23 הנפקות בוצעו השנה בשנחאי ובשנזן, והעלייה הממוצעת של המניות החדשות מגיעה ל-68%.

ביולי זינקה המניה החדשה של סצ'ואן אקספרס וויי ב-202% ביום המסחר הראשון שלה בשנחאי. אפילו ההנפקה ה"חלשה" ביותר, של יצרנית הנעליים פושאן, עלתה ב-23.2% ביום המסחר הראשון החודש. לפחות 8 הנפקות ראשונות לציבור בסך כולל של 3.5 מיליארד דולר בשוק האמריקני צפויות להיות מתומחרות השבוע, שיהיה השבוע העמוס ביותר בהנפקות ראשונות מאז דצמבר 2007.