מתאוששים מהמשבר: המדד המשולב זינק ב-1.3% באוגוסט

(עדכון) - בנק ישראל: "חלה תפנית חיובית בפעילות המשק" ■ הלמ"ס: ביולי נרשמה ירידה של 2.8% ביצור התעשייתי וירידה של 3.3% בפדיון המסחר והשירותים

נתוני מאקרו מעורבים בישראל: המדד המשולב של בנק ישראל זינק בחודש אוגוסט והעיד על המשך ההתאוששות הכלכלית במשק, אולם מנגד הלמ"ס פרסמה נתונים מאכזבים שכללו, בין היתר, ירידה בייצור התעשייתי.

המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש אוגוסט ב-1.3%. כך עולה מנתוני בנק ישראל. זוהי העלייה הרביעית ברציפות במדד, ובבנק ישראל מדגישים כי "מגמת העלייה במדד בחודשיים האחרונים מבססת את ההערכה כי חלה תפנית חיובית בפעילות המשק". העלייה במדד הושגה בעיקר הודות לעלייה בנתוני ייצוא הסחורות והשירותים, אולם מנגד ירידה בנתוני היצור תעשייתי והפדיון במסחר ושירותים לחודש יולי מיתנה את העלייה במדד המשולב.

בנק ישראל עדכן מטה את המדד המשולב לעלייה של 1.1% מ-1.2%, אולם המדד לחודש יוני עודכן לעלייה של 0.7% מ-0.6% בקריאה הקודמת.

מנגד, בחודש יולי נרשמה ירידה של 2.8% ביצור התעשייתי לעומת יוני 2009 (נתונים מנוכי עונתיות), כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. החמרה בפעילות התעשייתית משתקפת בכלל הפרמטרים ובכלל עוצמות הטכנולוגיה. עוד עולה כי נמשכת הירידה במספר משרות השכיר בתעשייה: ביולי ירד מספר זה ב-0.6% וזאת במהלך לירידות שנרשמו בכל החודשים במהלך שנת 2009. כמו כן, ירדו גם שעות העבודה בפועל בשיעור חד של 2% רק ביולי לעומת יוני.

הירידה ביצור התעשייתי ניכרת גם בשאר העוצמות: מעורבת עילית (3.4%-), מעורבת מסורתית (1%-) ומסורתית (3.6%-).

סימנים מדאיגים לא פחות משתקפים מנתוני הלמ''ס לגבי פדיון בענפי מסחר ושירותים המתארים את הביקושים הפנימיים של המשק: בחודש יולי נרשמה ירידה חדה בסך 3.3% בפדיון בענפים אלו (נתונים מנוכי עונתיות) לעומת יוני וזאת בעיקר עקב ירידה משמעותית בפדיון השירותים (ירידה של 3.3%). לפי הנתונים, ירידות חדות נרשמו בשירותי מחשוב (כ-8%-) ושירותים עסקיים (כ-6%-) ובשירותים פיננסים וביטוח (ירידה של יותר מ-10%).

כמו כן, נרשמה ירידה של 1.2% חודשית במסחר הקמעונאי. על אף שמכירות רשתות השיווק שמרו על יציבות ביולי 2009 לעומת החודש הקודם, נרשמה ירידה של 1% (מנוכי עונתיות) בסך מכירות המזון של רשתות השיווק.