פישר החליש את השקל: הדולר היציג עלה ב-1% ל-3.77 שקלים

בשוק ציפו להעלאת הריבית - אך הנגיד הותירה על כנה והביא להתחזקות הדולר ■ גם רכישות דולרים מצד חברות האנרגיה המקומיות תמכו בדולר, אולם בשבוע הבא ייכנסו היצואנים לזירה

השקל נחלש היום (ו') מול המטבעות העיקריים בעקבות החלטתו של בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה. הדולר טיפס מעל ל-3.77 שקלים, בעיקר בגלל החלטת בנק ישראל אך גם בשל רכישות דולרים מצד חברות האנרגיה המקומיות.

הדולר עלה ב-1% ושערו היציג נקבע ב-3.77 שקלים. האירו היציג הוסיף 0.32% ל-5.5325 שקלים. בסיכום שבועי, התחזק הדולר ב-0.5% והאירו איבד 0.2%.

כבר אתמול עם פרסום ההחלטה שלא להעלות את הריבית אלא להותירה על כנה ב-0.75%, התחיל הדולר להתחזק ועלה אל מעל ל-3.75 שקלים, לעומת כ-3.74 שקלים לפני פרסום החלטת הריבית. כמו כן, גורמים בשוק מסרו לנו אתמול כי בנק זר גדול קנה דולרים כבר משעות הצהריים ותרם להתחזקותו.

"המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית והצפי להאצת הצמיחה בארץ ובעולם מצביעים על כך שהסביבה הנוכחית היא של יציאה מהמיתון", נמסר בהודעת הריבית של בנק ישראל. "אולם, הצמיחה הנמוכה בתוצר ב-3 הרבעונים האחרונים הביאה לפער תוצר המשתקף, בין היתר, בשיעור האבטלה הגבוה, ופועל למיתון הלחצים האינפלציוניים. בנוסף, קיימת אי ודאות לגבי עוצמת ההתאוששות במשק הישראלי, בין היתר בגלל חוסר הוודאות בנוגע להתאוששות במשק העולמי".

בשבוע הבא - היצואנים מוכרים דולרים

ההערכות בשוק לגבי החלטת הריבית היו סותרות, אולם כפי שדיווחנו אתמול בשוק המט"ח תמחרו העלאת ריבית של 0.25%. לפיכך, כאשר יצאה הודעת הריבית, החשש מהעלאת הריבית הוסר והדולר החל להתחזק. כאמור, גורם נוסף שתמך היום בהתחזקות הדולר, כפי שדיווחנו בימים האחרונים, הוא רכישות דולרים של חברות האנרגיה המתכוננות כמדי סוף חודש על מנת לקנות נפט. מנגד, יש לציין כי בשל יום הכיפורים המסחר בשוק יחודש רק ביום שלישי וכי בימים שלישי ורביעי צפויים היצואנים למכור דולרים, כמדי סוף חודש, מה שעלול ללחוץ על שערו.

למרות הותרת הריבית על כנה, בשוק מעריכים כי תיתכן העלאת ריבית של 0.25% עד סוף השנה, מה שעשוי לחזק את השקל. "בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הגידול בעודף בחשבון השוטף, הכלכלה היציבה בישראל ואת הציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית", אומרים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון. הכלכלנים מציינים כי המסחר בשקל ימשיך להיות מושפע בעיקר מהמסחר בשוק המט"ח העולמי, כאשר ההתערבויות האקראיות של בנק ישראל עשויות להחליש את השקל באופן נקודתי.

מאז החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל התחזק השקל מול הדולר בכ-2%, ונחלש מול האירו בכ-1%. זאת, למרות ההתערבויות האקראיות של בנק ישראל, אשר רק בחודש אוגוסט רכש יותר מ-4 מיליארד דולר בשוק. "התחזקות השקל מול הדולר לא הייתה בולטת ביחס לעולם, שכן חלק מהמטבעות העיקריים התחזקו אף יותר", נכתב בהודעת הריבית של בנק ישראל. "בין הסיבות להתחזקות השקל נציין את העודף בחשבון השוטף ואת העלאת ריבית בנק ישראל. פעילות בנק ישראל בשוק המט"ח מיתנה מגמה זו".