מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בספטמבר ל-93.6 נקודות

נתון המגמה - ממוצע תלת-חודשי - עלה גם בספטמבר והגיע לרמה גבוהה בהרבה מרמתו בקיץ 2007, ערב המשבר הגלובלי ■ הממצאים מרמזים עוד כי הצריכה הפרטית לנפש תמשיך לגדול במחצית השנייה של השנה

מדד אמון הצרכנים בישראל, בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן, PwC ישראל, ירד בספטמבר ב-3.2 נקודות לרמה של 93.6 נקודות (1996 = 100). ירידת המדד בספטמבר נובעת, בעיקר, מהרעה בציפיות הציבור ביחס למצב המשק בעוד שישה חודשים אולי על רקע הקשיים באפריקה ישראל וחברות אג"ח נוספות ו/או בלימת העליות במחירי ני"ע.

עליית מדד אמון הצרכנים נבלמה אמנם בספטמבר, ואולם נתון המגמה של המדד, המבוסס על ממוצעים תלת-חודשיים נעים, המשיך לטפס והגיע ל-92.7 נקודות, עלייה של 4.8 נקודות לעומת אוגוסט. מדובר ברמה גבוהה ביותר, גם בהשוואה לתקופות הגאות של 1999 עד ספטמבר 2000 ושל 2005 עד 2007. נתוני המגמה, אם כן, ממשיכים להצביע על עלייה בביטחון הצרכנים במשק הישראלי, ובאופטימיות גוברת בכל הקשור לתפקודו.

הממצאים מרמזים עוד, כי הצריכה הפרטית לנפש תמשיך לגדול במחצית השנייה של השנה, לאחר שעלתה ב-4% (קצב שנתי) ברבעון השני של 2009. קשה לקבוע אם ההתאוששות בביקושים תמשיך להיות כה מהירה גם במחצית השנייה של השנה, אך ניתן, כאמור, להעריך שהעלייה תימשך.

סקר המדד המבוצע על ידי מכון סמית מגלה גם, כי כ-12% מכלל המשיבים מתכננים לרכוש רכב - חדש או מ"יד שנייה" - בתוך חצי שנה, ירידה חודשית שנייה ברציפות לאחר תקופה לא קצרה של עלייה בכוונות הקנייה. כמו כן, כ-25% מהמשיבים מתכננים ביצוע רכישה לא שוטפת (של מקרר, מכונת כביסה וכיו"ב) נתון הנמוך בכ-7 נקודות אחוז בהשוואה לנתוני קיץ 2007.

להורדת חוברת המדד: http://smile.globes.co.il/research/SEP2009.pdf