הדולר היציג ירד ב-0.4% ל-3.766 שקלים; נחלש השבוע ב-0.1%

ברקע - פרסום נתוני התעסוקה החודשיים בארה"ב ופגישת קרן המטבע העולמית באינסטנבול ■ בנק הפועלים: "קיים משקל מכריע לרעתו" ■ האירו היציג ירד ל-5.4831 שקלים - ירידה שבועית של 0.9%

המסחר במט"ח בשוק המקומי התנהל היום בירידות שערים של המטבעות המובילים. השקל הוסיף להתחזק, אם כי האירו יורד בשיעור נמוך בכמחצית ממשיעור הירידה של הדולר. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.766 שקלים, ירידה יומית של 0.37%. האירו ירד ב-0.193% ושערו היציג 5.5325 שקלים.

בסיכום שבועי, ירד הדולר ב-0.1% בלבד, והאירו נחלש ב-0.9%. ברקע, כמידי יום שישי הראשון בכל חודש, יפורסמו בארה"ב נתונים משוק העבודה האמריקני, לרבות שיעור האבטלה - אשר כהרגלם ירכזו עניין רב.

העולם הולך נגד הדולר - כך לפחות עולה מסקירתו השבועית של בנק הפועלים. "קיים משקל מכריע לרעתו", נכתב שם - בזירה המקומית והבין-לאומית כאחת. התאוששות בכלכלות העולם גורמת לנזילה של כספים מנכסי מקלט ובהם המטבע האמריקני, והריבית עליו שצפויה להיוותר ללא שינוי לפחות בתשעת החודשים הקרובים מפעילים לחץ על הדולר בעולם.

כמובן שגם הזירה המקומית אומרת את דברה, ובבנק (איך לא) מציינים את המעבר של בנק ישראל לרכישות אקראיות של דולרים - רכישה שסיימה זה עתה את החודש הראשון למתכונתה. נזכיר, כי בשבוע הבא צפוי לפרסם בנק ישראל כמידי חודש את יתרות המט"ח שברשותו. עוד בשבוע הבא - כינוסה של קרן המטבע העולמית באינסטנבול.

גורמים נוספים שיחלישו את הדולר מול השקל אליבא דבנק הפועלים הם גידול בעודף בחשבון השוטף שיעיד על יציבות הכלכלה בישראל. אם יתממשו הציפיות להעלאת ריבית נוספת על-ידי הבנק המרכזי, פער הריבית בין השקל לדולר עשוי להניע קל נוסף של התחזקות השקל על חשבון זניחת המטבע האמריקני. מכאן, שאת הרכיב המט"חי בתיק ההשקעות (10%) ממליצים בבנק לפזר גם באירו ובליש"ט.

בבנק לאומי מזכירים שגם השבוע מזכירים לא התערב בנק ישראל במסחר. "יש להניח שחוסר התערבות זה נבע הן מכך שהדולר ממילא התחזק על-ידי כוחות השוק, והן מכך שהתנהגותו של המטבע האמריקני בשוק המקומי לא חרגה מהתנהגותו בעולם", הם מסכמים.