אובמה אישרר: ישראל לא צריכה לחשוף הארסנל הגרעיני שלה

בהסכם בן 40 השנה שנחתם בין רה"מ גולדה מאיר לנשיא ניקסון התחייבה ארה"ב לא ללחוץ את ישראל לחשוף את הנשק הגרעיני שלה לפיקוח בינלאומי או לחתום על האמנה למניעת הפצתו, אמנה שעליה ישראל אינה חתומה עד היום

הנשיא ברק אובמה נתן תוקף מחודש למזכר הבנות בן 40 שנה בין ישראל לארה"ב, שלפיו יכולה ישראל להמשיך ולקיים את הארסנל הגרעיני שלה בלי לפתוח אותו לפיקוח בינלאומי. כך מסרו שלושה פקידים בממשל אובמה שמצוטטים בעיתון וושינגטון טיימס.

המקורות אמרו, כי אובמה התחייב לקיים את מזכר ההבנות בשיחתו הראשונה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן, במאי השנה. הפקידים ביקשו לא לנקוב בשמם.

לפי מזכר ההבנות, ארה"ב מחויבת לא ללחוץ על ישראל לחשוף את ארסנל הנשק הגרעיני שלה ולא לחתום על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT). חשיפה כזו היתה עלולה לפתוח פתח ללחצים בינלאומיים על ישראל שתוותר על הנשק הגרעיני שבידיה. לפי אומדנים זרים, יש בידי ישראל כמה מאות פצצות גרעיניות.. ישראל היא אחת מהמדינות היחידות בעולם שאינה חתומה על האמנה.

ההבנה הגרעינית הושגה בפגישה בין ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, לנשיא דאז, ריצ'ארד ניקסון, ב-25 בספטמבר 1969. ד"ר אבנר כהן, מחבר הספר "ישראל והפצצה", שנחשב בר סמכא לגבי התכנית הגרעינית הישראלית, אמר כי משמעותו של מזכר ההבנות היא, ש"ארה"ב מקבלת למעשה, באופן פסיבי, את מעמדה של ישראל כבעלת נשק גרעיני, כל עוד ישראל אינה חושפת בפומבי את הארסנל שלה או עורכת ניסוי בנשק גרעיני".

נתניהו רמז שאובמה אישרר את מזכר ההבנות הגרעיני בראיון שנתן לערוץ 2 בשבוע שעבר. בתשובה לשאלה האם הוא מודאג מהאפשרות שקריאתו של אובמה, בנאום בעצרת הכללית של או"ם, לשאוף לעולם ללא נשק גרעיני, תחול גם על ישראל, השיב ראה"מ: "היה ברור לחלוטין מהקשר הדברים בנאום, שאובמה התכוון לאיראן ולקוריאה הצפונית. אבל אני רוצה להזכיר, שפגישתי הראשונה עם הנשיא אובמה בוושינגטון קיבלתי ממנו, וביקשתי לקבל ממנו, רשימה מפורטת של ההבנות האסטרטגיות שהיו קיימות במשך שנים רבות בין ישראל לארה"ב בנושא זה. לא לחינם ביקשתי זאת, ולא לחינם קיבלתי זאת".

יונתן פלד, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון,נמנע מתגובה. גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן לא הגיב.

ההבנה הסודית שאושררה ע"י אובמה עלולה לחתור תחת שאיפת הבית הלבן להגיע לעולם ללא נשק גרעיני, מציין וושינגטון טיימס. היא עלולה לפגוע במיוחד במאמצי ארה"ב להחיל את האמנה לאיסור מקיף של ניסויים (של נשק גרעיני) ולאמנה לקיצוץ בחומרים בקיעים, שתי אמנות שממשלים בארה"ב ניסו להחיל גם על ישראל.

עובד בכיר בסנט אמר, כי העובדה שהנשיא אובמה חידש את מחויבות ארה"ב להבנה שהשיגה גולדה מאיר מראה שמבחינה פוליטית אובמה לא היה יכול שלא לעשות זאת. "אבל ההחלטה מעמידה בספק כמעט כל היבט באג'נדה של הנשיא למניעת ההפצה של נשק גרעיני".

אין שום רקורד רשמי של מזכר ההבנות הגרעיני ואף ממשלה בישראל או בארה"ב לא הודתה בקיום הסכם כזה בפומבי. אך ב-2007, שחררה ספריית הנשיא ניקסון תזכיר מ-19 ביולי 1969, בחתימת היועץ לביטחון לאומי אז, הנרי קיסינג'ר, שהוא למעשה הדבר הקרוב ביותר לביטוי המדיניות האמריקנית בסוגיה זו.

בתזכיר נאמר: "באפן אידיאלי, היינו רוצים לבלום את הבעלות הישראלית (על חומרים בקיעים), אך המינימום שאנו באמת רוצים הוא למנוע מצב שבו הבעלות הישראלית (על חומרים בקיעים) תפך לעובדה מוכחת בזירה הבינלאומית".