פישר: "בישראל היה צורך בהעלאת ריבית לפני מדינות אחרות"

נגיד בנק ישראל נשא דברים בכנס של קרן המטבע הבינלאומית והסביר כיצד המשבר הפוליטי בישראל דווקא תרם למשק הישראלי ■ מזהיר: בעוד כמה שנים החוב הציבורי של ממשלות רבות יגיע לרמות בלתי סבירות

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר היום (שבת) שממשלת ישראל לא זקוקה לתכנית קיצוצים כל כך גדולה כמו מדינות אחרות. לדבריו העובדה היא שבישראל לא הייתה הרחבה פיסקלית כמו במדינות אחרות, היא זו שחוסכת עתה את הצורך בהתלבטויות סביב עתיד המדיניות הפיסקלית, כפי שקורה במדינות שונות בעולם.

בפאנל בו השתתף פישר, במסגרת הכינוס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית המתקיים באיסטנבול, סיפר פישר כיצד נמנע הצורך בהחלטות קשות בתחום התקציב מממשלת ישראל הנוכחית: "באוגוסט 2008 התפטרה הממשלה הקודמת, ועל כן לא היה מי שיאשר תקציב חדש, וההוצאה הוגבלה ל-12\1 מהתקציב המאושר. הדבר מנע הרחבה של ההוצאה, הגירעון שנוצר היה תוצאה של הירידה במסים שהתלוותה לירידה בצמיחה".

"כאשר התקציב אושר בסופו של דבר, ביולי האחרון, כבר לא היה צורך לכלול בתוכו חבילות של סיוע מיוחד, וניתן היה להסתפק בהמשך התכניות שהושקו לסיוע פיננסי למגזר העסקי", הוא הוסיף.

דבריו של פישר באו על רקע הדיונים המתקיימים בכינוס הקרן על העיתוי הנכון להפסיק את חבילות הסיוע וההרחבה הפיסקליים. ההסכמה בקרן היא שכרגע הדבר אינו אפשרי, אך בקרב המשתתפים ישנה גם הסכמה שבעתיד הדבר יהיה הכרחי.

פישר אמר כי בעוד כמה שנים רמות החוב הציבורי של ממשלות רבות בעולם יגיעו לרמות בלתי סבירות, ועל כן כל מדינה שבה התנאים להפסקת הסיוע הפיסקלי יבשילו - חייבת ליישם תכנית זו. בכך סטה הנגיד הישראלי מההסכמה הכללית לפיה היציאה מהמדיניות המרחיבה חייבת להיות מתואמת בפורום רחב של מדינות.

על המרכזיות של הוויכוח סביב שאלת היציאה מהמדיניות המרחיבה יכולים להעיד דבריה של שרת האוצר של צרפת, קריסטין לגרד, אשר אמרה בדיון אחר כי על הממשלות לצאת ממצב זה "בזהירות רבה". היא ציינה כי הפרטמטר העיקרי לבחירת מועד הבחירה צריך להיות מצב האבטלה, ושהמאמץ חייב להיות מתואם מין מדינות שונות.

פישר פירט את הסיבות לחוזק היחסי של המשק הישראלי, אשר בולט על רקע החולשה של משקים רבים בעולם. הוא חזר על עמדתו לפיה מדינות אשר נכנסו במצב איתן למשבר ניזוקו פחות ממנו, יחסית למשקים אחרים. ישראל הייתה חריגה יחסית באיתנות הפיננסית של המערכת הבנקאית, ובמצב של המדיניות הפיסקלית. הוא ציין כי בישראל היה צורך בהעלאת ריבית לפני מדינות אחרות, לא כדי להראות כיוון כשלהו במדיניות הבינלאומית, אלא מכיוון שבישראל, שלא כמו מקומות אחרים, האינפלציה החלה לטפס.