בובה חדשה של מאטל מעוררת סערה: חסרת-בית במחיר 95 דולר

בספר הנלווה לבובה הנקראת גוון תומפסון, מבית היוצר של יצרנית הצעצועים מאטל, מסופר על כך שאביה של גוון איבד את מקום עבודתו ונטש את המשפחה, וכתוצאה מכך נאלצו גוון ואמה לישון במכונית לאחר שפונו מביתן

השפל העולמי הביא עמו כמה מגמות צרכניות מפתיעות - מאופנת מיתון אלגנטית ועד הנחות ללקוחותיהם של בתי-זונות, אבל הפרס על שיווק המתבסס על גישה הסותרת את השכל הישר מגיע לבובה חדשה: חסרת-בית שמחירה 95 דולר.

סיפורה של הבובה עשוי להישמע אמיתי לחלק מקורבנות המיתון, אך הוא מעורר מחלוקת בארה"ב. בספר הנלווה לבובה הנקראת גוון תומפסון, מבית היוצר של יצרנית הצעצועים הגדולה מאטל, מסופר על כך שאביה של גוון איבד את מקום עבודתו ונטש את המשפחה. כתוצאה מכך נאלצו גוון ואמה לישון במכונית, לאחר שפונו מביתן. "תמיד חשבתי שלהיות מחוסר-בית זה משהו שקורה לאנשים אחרים - לא לי", אומרת אמה של גוון בסיפור.

"בהתחלה נהגנו - בתי ואני - לישון במכונית שלנו. הייתי חונה ליד אזור מנוחה או מסעדה, מקום שבו אפשר להשתמש בכיור לרחצה, ואז הייתי הולכת לעבודה ומעמידה פנים שהכל כרגיל".

גוון אינה בדיוק עסקת מציאה, כיוון שמחירה מתקרב ל-100 דולר. המברשת לשיערה עולה 7 דולר נוספים, ובעלי הבובה יכולים לעשות לה תסרוקת במספרה תמורת 20 דולר. האביזרים הנלווים של ידידתה של גוון, כריסה, כוללים חיית מחמד - לאמה - במחיר של 25 דולר וסטודיו לאמנות במחיר 79 דולר.

הבובה מפתחת את המצפן הפנימי

המבקרים טוענים כי קו המוצרים "אמריקן גירל" של ענקית הצעצועים מאטל יוצר דימוי זוהר להומלסיות, בתקופה שבה שיעור האבטלה נושק ל-10%.

"לגיטימי למתוח ביקורת על בובת היוקרה הזאת. מחוסרי-הבית נאלצים להתמודד על בסיס יומיומי עם העובדה שהם אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות מזון או לשלם בעד דירה, שלא לדבר על צעצוע מגניב", אמר סטיב ברג, סגן מנהל בארגון שמנסה לשים קץ למצוקתם של מחוסרי הדיור, "אבל זה טוב שאנשים מדברים על מצבם של מחוסרי הדיור, ועל העובדה שיש ילדים שנאלצים לישון במכוניות". בארגון מעריכים כי כתוצאה מהמיתון יישארו 1 מיליון אמריקנים ללא מקום מגורים.

מאמריקן גירל נמסר כי הבובה נועדה לפקוח את עיני הילדות והנערות לקיומן של עובדות חיים קשות מכפי שהן מכירות. "היעד הייחודי שאנו מנסים להשיג באמצעות הסיפורים האלה הוא לסייע לילדות ולנערות למצוא את המצפן הפנימי שלהן באמצעות פיתוח תכונות של נדיבות, חמלה ואהבה, שיהפכו אותן לאנשים שמחוללים שינוי חיובי ומשמעותי בעולם הסובב אותן".

אף אגורה מהכנסות המכירה של בובת גוון אינה מוענקת כתרומה לסיוע לחסרי-הבית, אך בחברה אמרו כי מ-2006 היא תרמה קרוב ל-500 אלף דולר לארגון הום-אייד, המסייע למחוסרי-הבית למצוא לעצמם דיור.