איילת ניר: "רק בעוד שנה נוכל להתחיל לחשוש מבועה בדירות"

לדברי הכלכלנית הראשית של IBI, התייקרות מחירי הדירות בשנתיים האחרונות נתמכה בגורמים רבים - ולכן אינה עומדת בקריטריונים של "בועה" ■ האם תוכניתו של השר אטיאס תעזור להוריד את מחירי הדירות?

"היה והעלייה במחירי הדירות תימשך ללא תיקון לאורך תקופת זמן ארוכה נוספת, של יותר משנה, למרות הירידה הצפוייה להימשך במדד משכן לרוכשי הדירות של בנק הפועלים, עליית המחירים הנמשכת והעלייה הצפויה בריבית הנומינלית, אז נוכל להתחיל ולחשוש מקיומה של בועת מחירי נדל"ן בישראל. להערכתנו, אנחנו עוד לא שם".

במילים אלה משיבה איילת ניר, הכלכלנית הראשית של IBI, על השאלה "האם קיימת בועת מחירים בנדל"ן למגורים בישראל?", במסגרת סקירה כלכלית ובה תחזית לשנת 2010.

כאמור, ניר אינה סבורה שהמצב הנוכחי עונה להגדרה של "בועה". לדבריה, ההתייקרות בכמעט שנתיים וחצי האחרונות (עלייה של 24% מאז מאי 2007) מגיעה על רקע גורמים רבים התומכים במגמת עלייה במחירי דירות מגורים: מצבם של רוכשי הדירות השתפר ובהתאמה גדל הביקוש לדירות, ובמקביל הלך ופחת היצע הדירות. גם הריבית ירדה ופינתה יותר ויותר מקורות כספיים מפיקדונות בנקאיים לאפיקים חלופיים כמו נכסי השקעה או חיסכון להשקעה בנדל"ן. לבסוף, מחירי השכירות התייקרו מאד, במידה שהביאה אנשים להעדיף לשלם משכנתא במקום שכר דירה.

אי אפשר שלא להזכיר כאן את תוכניתו המורחבת של שר הבינוי והשיכון החדש, אריאל אטיאס, שאתמול נחשף ב"גלובס" כי השלב השני שלה יכלול 4,000 דירות, מתוכן 1,845 במרכז הארץ - 711 מהן במחוז ת"א. סביר להניח שסקירת IBI נכתבה טרם חשיפת התוכנית, ומאז אתמול בערב נדונה בהרחבה השאלה האם התוכנית תביא לירידת מחירים. אתם מוזמנים להשיב על השאלה בסקר שבטור השמאלי של הידיעה.

לסיום - בועה או לא בועה, את נקודת הזמן שבה "מתפוצצת בועת מחירים" מגדירה ניר כך: "כאשר מי שקנה ביוקר הופך להיות מי שקנה הכי יקר, כי הוא לא מוצא קונה לנכס במחיר גבוה יותר".