שטיגליץ: יש למסות את התעשייה הפיננסית ולתרום את הכסף

חתן פרס נובל לכלכלה מציע מס על פעילות בנגזרים, למשל, ותרומת הכספים למדינות עניות שסבלו מהמשבר למרות שלא היו אחראיות לו

חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, סבור כי יש להטיל מסים מיוחדים על המסחר בשווקים הפיננסים על מנת לעקר מצבים של תפקוד לקוי במסחר ולמנוע את המשבר הפיננסי הבא.

"הסקטור הפיננסי זיהם את הכלכלה הגלובלית באמצעות נכסים רעילים וכעת הוא חייב להתנקות", אמר שטיגליץ במסגרת הכנס של קרן המטבע הבינלאומית באיסטנבול. לטענתו, רעיון המס הוא בר ביצוע היום.

יו"ר קרן המטבע, דומיניק שטראוס קאהן, אמר בשבוע שעבר כי קרן תבחן דרכים למסות את תעשיית הפיננסים לבקשתם של מנהיגי מדינות ה-G20. עם זאת, הוא פסל את הרעיון של מס טובין (מס על המסחר במט"ח שנועד לצמצם את היקף פעילות הספקולנטים בשוק - ע.ב.י), שלדבריו יהיה קשה ליישום.

שטיגליץ מצידו טוען כי היום קל יותר למסות את התעשייה הפיננסית בגלל ההתערבות המאסיבית של הרגולטורים מסביב לגלובוס. שליטתם הגבוהה יחסית של הרגולטורים בתעשייה יקלו על מהלך המיסוי, לדבריו, ולכן הוא מציע למסות את המסחר בנגזרים, למשל.

ומה יעשו המדינות עם המסים שייגבו? ובכן, שטיגליץ סבור כי את הכסף יש לתרום למדינות עניות שסבלו מהמשבר הכלכלי אף שלא היו אחראיות לו. לצורך הדוגמה, הוא אמר כי תוכנית הסיוע שהשיק השנה הממשל האמריקני בהיקף 700 מיליארד דולר שווה בהיקפה לכל הסיוע שניתן למדינות העניות במשך עשור שלם.