מאיר שמיר: "לא צריך לחזור ב-22:00 להוכיח שעבדתי קשה"

שמיר בראיון ל"ליידי גלובס": "זהבית כהן ואני בוחנים השקעה משותפת" ■ "אני לא חושב שפועלי הייצור במחלבת תנובה עובדים פחות ממני" ■ "החוכמה היא להתייחס לעבודה בזמן חופשה בפרופורציה הנכונה"

מי שרוצה לצלוח ראיון עבודה אצל מאיר שמיר, כדאי ש ברזומה שלו יופיעו שני סעיפים חשובים: יוצא יחידה קרבית, ו"נשוי ואב לשלושה". זאת אומרת, כמוהו. "השירות ביחידה קרבית מראה על מוטיבציה ונכונות לתת, ולהיות נשוי ואב לילדים מראה על יציבות בחיים", מסביר שמיר.

"אני נהנה מכל דקה של עבודה עם זהבית", אומר שמיר. "היא אחת הבחורות הכי מוכשרות שנתקלתי בהן, ואם היא נהנית ממני כמו שאני ממנה, מצבי טוב", אומר שמיר על האינטראקציה שלו עם זהבית כהן, יו"ר תנובה ומנכ"לית אייפקס פרטנרס ישראל.

"הקשר והכימיה כל כך טובים, שאנחנו בודקים ביחד השקעה משותפת. הלוואי ותהיה לי הזדמנות להישאר בחברה ולא למכור אותה בלי קשר לשווייה. אם תאמרי שזה עתה אמרתי משפט לא כלכלי את צודקת, אבל כסף והחזר השקעה בתנובה אינם הפרמטר היחיד בקשר שלי עם החברה".

לא נותרו משקעים מהמאבק?

"היום, בדיעבד, אחרי עבודה של שנתיים עם אייפקס, אני מבסוט שהלכתי לעסקה איתם, למרות שהם בעלי מניות גדולים יותר. יש להם ערך מוסף, ולמדתי מהם הרבה".

כמי שרגיל להוביל ולהיות מספר אחד, האם אתה חי בשלום עם שינוי הסטטוס הזה?

"עם כל הכבוד לעסקאות קודמות שלי, אף אחת לא הייתה כזו גדולה כמו תנובה. יש מקרים שעדיף להיות צוואר ("צוואר", הוא מדגיש, ולא "זנב") לאריות מאשר ראש לשועלים".

האם בדומה לקולות אחרים שנשמעים, גם אתה סבור שהמשבר הכלכלי העולמי עומד להסתיים?

"המשבר קרה כי כתוצאה מצמיחה מואצת של שוק ריאלי נוצרו כלים פיננסים מסוכנים, מוגזמים ולא בטוחים. כדי שהעולם יחזור לפעילות כלכלית כשהיה, צריך להחזיר את הביטחון במערכת הפיננסית, ולכן צריך מערכת פיננסית חדשה - סוג אשראי שיתאים לכושר ההחזר של ההשקעה ולא רק לשווייה, לביטחונות ולהיקפי המימון.

"הצפי שלי הוא שייקח עוד כשנה-שנתיים לפחות עד שנחזור לפעילות כלכלית מלאה, היות וזה הזמן שיידרש ליצירת מערכת פיננסית מתוקנת ולמיומנות מחודשת של העוסקים בה".

דברים שלמדתי מאיאקוקה

עם כל רצונו של שמיר לשמור על פרופיל נמוך, אדם הנאבק לאורך זמן וזוכה לרכוש 25% מקונצרן ענק כתנובה, מודע לכך שהתקשורת תתעקש עד שיישבר. שמיר אינו מנופף בתרומותיו לקהילה, על אף שהוא חתום על כמה מיזמים פילנתרופיים. אשתו, ד"ר עדינה שמיר, היא ראש המגמה לחינוך מיוחד באוניברסיטת בר-אילן ומזה 12 שנה יו"ר ועדת הלב בווראייטי, האחראית לחלוקת התרומות בארגון. את החינוך לתרומה, חברות וצניעות זוקף שמיר, בוגר ישיבת בני עקיבא בנחלים, לזכות החינוך הדתי שקיבל בבית.

האם אתה מרגיש שהבית משלם מחיר בגלל הקריירה שלך?

"לא חושב שפועלי הייצור במחלבת תנובה באלון תבור עובדים פחות ממני", הוא מכוון לבייבי החדש יחסית בעסקיו. "אני גם לא מאלה שחושבים שצריך לחזור בעשר בלילה הביתה כדי להוכיח שעבדתי קשה. אין סיבה שלא להשתדל לחזור בשבע וחצי ולאכול עם המשפחה.

"לפני 15 שנה הושפעתי במיוחד מספרו השני של איאקוקה, שבו הוא מתייחס פחות להצלחתו העסקית ויותר לקטע המשפחתי וכיצד מצא עצמו משועבד לעבודה. מאותו יום התחלתי לרשום כל אירוע משפחתי וחברתי ביומן העבודה שלי, וחשיבותם לגביי היא כמו של עבודה. כך גם חשיבות החופשות.

"החוכמה היא להתייחס לקשר עם העבודה בזמן חופשה בפרופורציה הנכונה, ולהתמודד עם הטוב ועם הרע, כי הרי כל יום יש מיקס של השניים. מצד שני, צריך גם לזכור שיש בעיות שאם לא תטפל בהן לא ייפתרו ואף יחמירו, אז עדיף להתייחס אליהן למרות החופשה".