ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש תציע למשפטנים להציג מועמדות

ועדת האיתור התכנסה הבוקר לישיבתה הראשונה ■ ככל הנראה, חברי הוועדה אינם מרוצים מהיצע המועמדים שהגישו עד כה מועמדות לתפקיד מיוזמתם ■ היועמ"ש הנוכחי, מני מזוז, צפוי לסיים את כהונתו בינואר 2010

ועדת האיתור להצעת מועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה תפנה למשפטנים ותציע להם להציג מועמדות לתפקיד. הוועדה התכנסה הבוקר (ב') לישיבתה הראשונה ודנה בעיקר בסדרי עבודתה.

בראש הוועדה עומד שופט בית המשפט העליון (בדימוס) תיאודור אור, וחברים בה שר המשפטים לשעבר, משה נסים, ח"כ יריב לוין, עו"ד אייל רוזובסקי ופרופ' אייל בנבנישתי, שנעדר מהישיבה היום כיוון שהוא שוהה בחו"ל.

ועדת האיתור החליטה להתחיל ב"שלב של איתור מקדמי של מי שעשויים לשמש מועמדים למשרת היועמ"ש" - ופירוש הדבר הוא כי ככל הנראה, חברי הוועדה אינם מרוצים מהיצע המועמדים שהגישו עד עתה את מועמדותם לתפקיד מיוזמתם.

הוועדה אמורה לסיים את עבודתה בתוך 4 חודשים לכל היותר, עד לסוף חודש ינואר 2010 - אז יסיים היועץ הנוכחי, מני מזוז, את תקופת 6 השנים של כהונתו.

מספר מועמדים

לפי החלטת הממשלה משנת 2000, שבה נקבעו דרכי בחירתו ומינויו של היועמ"ש, ייבחר היועץ מתוך מועמדים שתציע ועדה ציבורית, שבראשה שופט בדימוס של בית המשפט העליון. ראש הממשלה, שר המשפטים וכל אחד מחברי הוועדה רשאים להציע מועמדים, ובשלב מאוחר יותר יוזמנו אלה להופיע בפני הוועדה ולהשיב לשאלות חבריה בדבר תפיסת-עולמם המקצועית.

החלטת הממשלה אימצה את המלצות הוועדה שבראשה עמד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, מ-1998, שהוקמה לאחר שערוריית מינויו של עו"ד רוני בר-און ליועמ"ש על-ידי ממשלת נתניהו הראשונה ב-1997. על המועמד לתפקיד היועמ"ש להיות כשיר פורמלית ומהותית למשרת שופט עליון, הן מבחינת הוותק במקצוע והן מבחינת שיעור קומתו המקצועי. דיוני הוועדה מתנהלים בדלתיים סגורות, ומשרד המשפטים הודיע כי על-פי החלטת הממשלה לא יימסרו כל פרטים מתוך הדיונים.

בתקופתו של שר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן, קיבלה הממשלה החלטה שלפיה רשאי שר המשפטים להנחות את ועדת האיתור להציע יותר ממועמד אחד - כדי למנוע מצב שבו הממשלה מתפקדת כ"חותמת גומי" ומאשרת את המועמד היחיד שהציעה הוועדה. ואולם, הוועדה רשאית להגביל את מספר המועמדים שהגיעו לשלב הסופי ל-3, והממשלה מחויבת למנות את היועץ רק מבין אלה שהוועדה המליצה עליהם.