רגולטורים שוקלים לדרוש מבנקים גדולים הלימות הון גבוהה

בוועידת קרן המטבע הועלה הצורך במהלך שיטיל חלק מהסיכון הכרוך בגודל הבנק על כתפיהם של בעלי המניות שלו

האם דרישות הלימות ההון מבנקים צריכות להיקבע לפי גודלם? שאלה זו עלתה בדיונים ובסמינרים השונים שהתקיימו בעת כינוס קרן המטבע הבינלאומית, המתקיים באיסטנבול, במסגרת הדיון בבנקים שהם "גדולים מדי מכדי ליפול". הדרישה הדיפרנציאלית, שבה דנים רגולטורים של המשקים הגדולים בעולם ומוסדות פיננסיים שונים, עלתה כדי לתת ביטוי לעובדה שככל שבנק גדול יותר, ממשלות נאלצות לחלץ אותו בעת צרה. בוועידת קרן המטבע נשמעה ההערכה שיש צורך במהלך אשר יטיל חלק מהסיכון הכרוך בגודל של הבנק על כתפיהם של בעלי המניות שלו.

אם רעיון זה ייושם, הפיקוח על הבנקים בכל מדינה, כולל ישראל, יטיל על הבנקים הגדולים שיעור הלימות הון גבוה יותר מאשר על בנקים אחרים. למעשה, היעד העיקרי של המהלך החדש הוא לשכנע את בעלי המניות של הבנקים הגדולים ביותר בעולם, שהחזקת בנק גדול כרוכה בעלות לא קטנה, ושיש להוביל לתהליך של יצירת מספר בנקים קטנים יותר במקומם.

כבר לפני שנה החלו המאמצים לקבוע דרישות הלימות הון גבוהות יותר על הבנקים, ובמקביל לדרוש מאגרי נזילות נגישים בכל עת לכל בנק ובנק. עד עתה דובר על שני סוגים של הפרשות להון: הלימות הון מותאמת סיכון ודרישות הון שתלויות בגודל המאזן, ללא קשר לסיכון. אם יוחלט על שיעורי הלימות הון דיפרנציאליים, ייתכן שהדבר ייעשה על ידי הגדלת הסוג השני של הפרשות.

הרעיון לדרישות הלימות הון דיפרנציאליות אינו הרעיון היחיד אשר מתגלגל בין רגולטורים ואנשי קרן המטבע. כבר דובר על הטלת מס על עסקאות של בנקים, כדי לממן קרנות חילוץ או ביטוח פיקדונות שממשלות נותנות. בנאום שנשאה השבוע יו"ר ה-FDIC האמריקני, שילה בייר, היא הציעה אמצעים אחרים, כמו הגבלה של סכומים שיקבלו בעלי אג"ח של הבנק במקרה של כישלונו, והטלת המחיר על חילוץ בנק בבעלות בנק אחר על בעלי המניות של החברה האם.

בסמינר אשר התקיים היום (ב') באיסטנבול אמר גורו ההשקעות

"לעקוב אחר האשראי"

ג'ורג' סורוס כי המשבר הנוכחי הפך את הערבות שכל מממשלה נותנת לבנקים, במיוחד גדולים, ממובלעת לגלויה. לדבריו, הדבר מטיל אחריות על אנשי רגולציה והבנק המרכזי לעקוב אחרי בנקים ולדאוג הרבה יותר להתפתחות האשראי, מאשר להתפתחות של כמות הכסף.

בנקאים שהשתתפו השבוע בכינוס של ה-IIF, האגודה הבינלאומית של מוסדות פיננסיים גדולים, דחו לחלוטין רעיונות אלה. מנכ"ל דויטשה בנק, ג'וסף אקרמן, המשמש יו"ר ה-IIF, אמר כי הגדלת דרישות ההון תפריע לצמיחה, ויש להעדיף דרישות הון המותאמות לסיכון. אקרמן אמר שאין בעיה של בנק שהוא "גדול מדי מכדי ליפול", שכן כישלון של בנק מביא לאובדן משרות של אנשים בכירים ולהפסדים לבעלי המניות.