ביזנסוויק: טבע במקום ה-20 ברשימת החברות הטובות בעולם

השבועון מדרג את 40 החברות הטובות בעולם: נינטדו במקום הראשון, גוגל ואפל אחריה הדירוג מבוצע לפי מחויבות לחדשנות, תיק מוצרים מגוון, התרחבות אגרסיבית, הנהגה חזקה וחזון ברור של העתיד

"כל ספורטאי יאמר לכם שהזמן הכי טוב להתאמן בו הוא מזג אוויר גרוע, לא ימי שמש מושלמים. מי שרוצה להצטיין בימים היפים ביותר צריך להיות מוכן לימים הגרועים ביותר. זה נכון גם לגבי חברות ועסקים" - כך נפתחת הסקירה של השבועון "ביזנסוויק" על רשימת "40 החברות הטובות בעולם".

הרשימה הוכנה על-ידי חברת הייעוץ בניהול A.T. Kearney, והקריטריון העיקרי שלה הוא אכן היכולת לשרוד בימים הקשים, כדי להיות מוכנים בצורה המיטבית לניצול הזדמנויות שיבואו עם ההבראה העולמית.

במה עוד מצטיינת חברה טובה בקנה מידה עולמי? לפי השבועון, במחויבות לחדשנות, בתיק מוצרים מגוון, בהתרחבות אגרסיבית, הנהגה חזקה וחזון ברור של העתיד.

כדי להכין אותה, חברת קירני בדקה 2,500 חברות בורסאיות גדולות ברחבי העולם. הסינון הראשוני היה של חברות עם מכירות של מעל 10 מיליארד דולר ב-2008. אחר כך דורגו החברות לפי קצב צמיחת מכירותיהן ויצירת הערך שלהן - העלייה בשווי השוק בניכוי עלייה כלשהי בהון - בחמש השנים האחרונות (2004-2008).

40 החברות הטובות בעולם ברשימה באות השנה מ-18 מדינות, בהן ישראל (טבע במקום ה-20), ומתעשיות שנעות בין כימיקלים לתוכנה ומספנות, אך שלוש תעשיות בולטות לטובה.

מנצלים את הביקוש

שש חברות טכנולוגיה וטלקום כלולות ברשימה, כשהן מנצלות היטב את הביקוש המתמשך לשירותי טלפון ניידים ולחומרה דיגיטלית חדשה. הרשימה כוללת גם שמונה חברות תעשייה כבדה, הנדסה ותשתיות, תחומים שבהם ההשקעות מתחילות להתאושש.

הקבוצה הבולטת השלישית היא של חברות במגזרים שקשורים לסחורות (קומודיטיס) בשנים האחרונות, שבמקרים רבים המשיכו לשגשג למרות ששורותיהן הידלדלו במשבר.

מספר 1 ברשימה השנה היא חברת האלקטרוניקה היפנית נינטנדו. מכירותיה עלו ב-36% בשנה בחמש השנים האחרונות, ויצירת הערך השנתית שלה היתה 38% בממוצע. למרות השנה האחרונה הקשה, הדגש המתמשך של נינטנדו על חדשנות סייע לה לפתח מוצרים להיטים כמו המשחק הידני DS וקונסולת Wii, שגברה על קונסולות יריבות של סוני ומיקרוסופט.

מספר 2 ו-3 ברשימה הן גוגל ואפל, שהמשיכו להשקיע סכומים גדולים בפיתוח וחדשנות, וכבשו נתחי שוק גדולים יותר עם המוצרים החדשניים, אף שההוצאה והאמון של הצרכנים צנחו ב-2008. חברות טלקום כמו MTN הדרום אפריקנית (מספר 7) ואמריקה מוביל של המיליארדר המקסיקני קרלוס סלים (מספר 18) נהנו מהחדירה לשווקים מתפתחים באפריקה ובאמריקה הלטינית.

נציגה ישראלית

הנציגה הישראלית הבודדה ברשימה היא חברת טבע . הניתוח מייחס לה יצירת ערך שנתית ממוצעת של 8.6% בשנה ב-2004-2008 וצמיחת מכירות שנתית ממוצעת של 20.38%. שווי השוק של טבע עמד בסוף 2008 על 36.443 מיליארד דולר. מכירותיה בשנה שעברה הסתכמו ב-10.458 מיליארד דולר, ו-99% מהן התבצעו מחוץ לשוק הבית הישראלי. טבע גברה בדירוג על חברות כמו פטרוגז מברזיל (נפט וגז), במקום ה-22, אוראקל האמריקנית במקום ה-33 ואנזויהר בוש האמריקנית (בירה) במקום ה-34.

בשנה שעברה כיכבו בצמרת חברות כמו יצרנית הפלדה ארסלור-מיטאל. היא נעלמה השנה מהרשימה ביחד עם עוד ארבע חברות אנרגיה מתכות וכרייה רוסיות. 11 חברות חומרי גלם נשארו ברשימה, בראשות BHP ביליטון האוסטרלית, במקום 10.