האוצר ובנק ישראל שוקלים לתקן למעלה את תחזית הצמיחה

קרן המטבע מעריכה שהמשק הישראלי יצמח ב-2.4% בשנה הבאה ■ בשבועות האחרונים ישנם אינדיקטורים שהצמיחה תהיה 3% או יותר, והדבר יוביל לגירעון תקציבי קטן יותר, בשל העלייה בגביית מסים

בעוד ממשלות רבות בעולם מתלבטות בדרכים להביא לירידה בגירעון התקציבי, מתוך חשש שהחוב הציבורי יגיע לממדים בלתי סבירים, במשרד האוצר של ישראל, ובבנק המרכזי, מתלבטים באפשרות לתקן כלפי מטה את תחזיות הגירעון, ואת תחזית הצמיחה כלפי מעלה, כבר בשבועות הקרובים, זאת נוכח האצה ברכיבים שונים של הביקושים.

התחזית הרשמית לשנת 2010 מדברת על צמיחה של 2.5%, ועל גירעון תקציבי של 5.5% מהתוצר, לעומת קיפאון בתוצר וגירעון של 6% בשנת 2009. אך בשבועות האחרונים ישנם אינדיקטורים שהצמיחה תהיה 3% או יותר, והדבר יוביל לגירעון תקציבי קטן יותר, בשל העלייה בגביית מסים.

באוצר נחושים לשמור על מסגרת ההוצאה שאושרה בתקציב לשנים 2009 ו-2010, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהחלטה על קיצוץ רוחב של 2 מיליארד שקל, ולנצל בדרך זו את העובדה שמדובר בתקציב לשנתיים, ושלא יהיה דיון על מסגרת התקציב בכל החודשים הבאים.

ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם אשר לא נקטה במדיניות של הרחבה פיסקלית במהלך 2008 ותחילת 2009 כדי להילחם במיתון, אך הירידה בגביית מסים הובילה לעלייה בגירעון לכ-6% מהתוצר בשנה זו. ישראל גם אחת המדינות הבודדות בעולם אשר מנעה גידול נוסף בגירעון על ידי העלאת שיעורי המס. עובדות אלה משכו לא מעט תשומת לב בכינוס של קרן המטבע הבינלאומית באיסטנבול.

תחזית צמיחה

שר האוצר יובל שטייניץ, ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הנמצאים באיסנטבול, קיימו אתמול פגישה עם סגן מנהל הכללי של הקרן, מורילו פורטוגל, וסקרה בפניו את מצב המשק הישראלי. נושא אחד אשר עלה בדיון הייתה ההתערבות בשוק המט"ח של בנק ישראל, כדי למנוע התחזקות של השקל לעומת יתר המטבעות. הנגיד פישר הוא שהסביר את מניעי המהלך, ואת מטרותיו.

הקרן חוזה שהמשק הישראלי יצמח בשיעור של 2.4% בשנה הבאה. שיעור זה גבוה מהתחזית הקודמת שערכה הקרן למשק הישראלי לשנה הבאה, אשר עמדה על קצת יותר מאחוז אחד. הקרן העלתה את תחזית הצמיחה של ישראל בשל התרחבות בסחר החוץ העולמי מעבר למה שצפתה עד לפני כמה חודשים.

על פי הערכות, אם בנק ישראל יעדכן את תחזית הצמיחה כלפי מעלה, גם קרן המטבע תעלה התחזית לגבי ישראל.