העליון דחה את בקשת רייפמן לעיין מחדש בהחלטה על מאסרו

השופט חנן מלצר: "רייפמן לא הצליח להצביע באופן ברור ומפורש על פעולות שהוא מבקש לעשות לצורך קיום הצו השיפוטי ואשר נמנעות ממנו כביכול בשל תנאי מאסרו"

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, דחה היום (ג') את בקשתו של אלי רייפמן לעיין מחדש בהחלטה לאסור אותו ל-45 ימים בשל ביזיון בית המשפט, לאחר שנמנע מלהעביר את מניותיו בחברת אמבלייז למנהל המיוחד לנכסיו, עו"ד איתן ארז.

בקשתו של רייפמן, מייסד אמבלייז, שהוגשה באמצעות עוה"ד שלומי תורג'מן ודורון אפיק, התמקדה בתנאי מאסרו. לטענתו, הוא הועבר מכלא מעשיהו לכלא גבעון בשל התראות על פגיעה בחייו, ומאז הוא הושם בצינוק שתנאי המחיה בו קשים.

רייפמן טען כי הוא נאלץ לשהות בתא מרבית שעות היממה, כאשר באפשרותו לצאת לטיול בחצר מדי יום רק לשעתיים. מעבר לכך הוא טען כי הוא מורשה לנהל רק 3 שיחות טלפון ביום לזמן מצטבר של שעה, להיוועד עם עורכי דינו למשך שעה ביום, ולהיפגש עם בני משפחה או יועצים למשך חצי שעה בשבוע.

עורכי דינו טענו כי תנאי מאסרו אלה עומדים בניגוד להוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וכי מצב זה "בוודאי איננו מאפשר לו קידום ביצוע הצו השיפוטי", המחייבו לפעול להעברת מניותיו באמבלייז לידי המנהל המיוחד.

נוכח האמור ביקש רייפמן כי ישוחרר מהמאסר למעצר-בית בתנאים מגבילים.

בהמשך פנה ריפמן לבית המשפט וטען כי על מנת לבצע את הצו השיפוטי, עליו לקבל גישה למחשב המחובר לאינטרנט. בנוסף הוא זקוק לקו טלפון בינלאומי המאפשר שיחות יוצאות ונכנסות בהיקף רב, וכן הוא צריך שיורחבו שעות הביקור אצלו של מי שאינם עורכי דינו.

רייפמן טען כי לא יוכל לבצע את הפעולות הנדרשות לביצוע הצו השיפוטי באמצעות צד שלישי, שכן רק הוא יודע כיצד לאתר את המידע הרלוונטי, וייתכן כי הגורמים מולם הוא מתעתד לעבוד לא יחפצו להתקשר עמו דרך צד חיצוני נוסף.

השופט מלצר אמר בהחלטתו כי "רייפמן לא הצליח להצביע באופן ברור ומפורש על פעולות שהוא מבקש לעשות לצורך קיום הצו השיפוטי ואשר נמנעות ממנו כביכול בשל תנאי מאסרו או שהוא יכול לבצען רק מביתו. רייפמן גם לא הסביר מדוע לא די בהנחייתם ובייפוי-כוחם של באי-כוחו, עמם הוא יכול להיפגש לזמן ממושך יחסית מדי יום, כדי לקדם את העברת המניות.

"בהקשר זה יש לציין עוד כי אין זה ברור כיצד מתיישבות טענותיו הנוכחיות בנושא עם הגירסה שמסר בחקירתו בבית המשפט המחוזי הנכבד, שלפיה איננו יודע 'איך המניות רשומות', איננו יודע כיצד להעביר מניות, הוא מעולם לא עשה זאת, ולשם הטיפול במניות יש לו 'צוותים של אנשים מומחים ויועצים שמקיפים אותי', שהם אשר יכולים להעביר את המניות. לא הוברר אף איזה קושי (להבדיל מרצון) יש למבקש להורות ל'צוות מומחים' שכזה לבצע את כל הדרוש להעברת המניות אף עתה.

"גם הנימוק שרק באמצעות שימוש חופשי במחשב ובאמצעי תקשורת אחרים (ורצוי שהדבר ייעשה בדרך של 'חלופת מעצר' מביתו) הוא יצליח אולי לאתר את מיליוני המניות המוחזקות ביוזמתו בידי נאמנים שונים 'על פני הגלובוס' - בכל הכבוד, איננו משכנע", אמר מלצר.

נזכיר כי בחודש שעבר גזרה השופטת המחוזית ורדה אלשיך על רייפמן מאסר של 45 יום בגין ביזיון בית המשפט, לאחר שבדיון במחוזי התברר כי מניותיו בחברת אמבלייז (ששוויין כעת כ-94 מיליון שקל) מוחזקות בידי 41 נאמנים באנגליה, אך לטענת המנהל המיוחד רייפמן מסרב לחתום על ייפוי-כוח המורה לנאמנים להעביר את המניות לידיו.