הישרדות, האי האיברי

המשבר הכלכלי תפס את הספרדיות לא מוכנות, ובעונה הקרובה הן בעיקר ינסו להמשיך להתקיים ■ חוץ מברצלונה וריאל מדריד, שכמו בליגת בכדורגל, אמורות לרמוס את כל מה שזז

היא תמשיך להחזיק בתואר "ליגת הכדורסל החזקה באירופה". אבל גם הספרדים יודעים שהתואר הלא רשמי מכסה על מה שקורה עמוק בפנים. בהשראת המשבר הכלכלי, הקיץ הזה הפך את הליגה הספרדית שתיפתח היום (א') לליגה של שתי קבוצות-על (בארסה וריאל מדריד), ועוד שתי קבוצות שינסו פה ושם להפריע (קאחה לבוראל ומלאגה). כל היתר יעבירו עונה שכל תכליתה לשרוד מבחינה כלכלית. מי שרוצה יכול לראות בזה הקבלה מדויקת להפליא של המצב בכדורגל.

בעוד שהתקציבים של 18 הקבוצות בליגה הספרדית בכדורסל יעמדו על כ-140 מיליון אירו העונה, ברצלונה וריאל אחראיות ל-54 מיליון מתוך הסכום הכולל. כמו שקורה בכדורגל, כך הפערים הגדלים והולכים התבטאו גם בקיץ האחרון: ריאל ובארסה השקיעו בחודשיים האחרונים 8.1 מיליון אירו ברכש. יתר 16 הקבוצות בליגה השקיעו 3.7 מיליון ביחד.

"אם אין קבוצת כדורגל מאחוריך היום, הסיכוי שלך להחזיק מעמד בצמרת של הכדורסל הוא אפסי", אמר ג'ורדי ויאקמפה, הג'נרל מנג'ר של חובנטוד בדאלונה אחרי שנאלץ לשחרר את הכוכב הגדול שלו, ריקי רוביו לברצלונה עבור 4.7 מיליון אירו. ויאקמפה מתאר למעשה את אי-השוויוניות בליגה. בעוד שריאל וברצלונה יעמידו תקציבים שחוצים רף של 25 מיליון אירו לקבוצה העונה, אין לא צריכות להיות מוטרדות מכך שההכנסות שלהן יגיעו במקרה הטוב ל-50%. את היתרה יכסו להן מועדוני הכדורגל.

בהצעת התקציב שלה לעונת 2009/10, אמורה קבוצת הכדורגל של ברצלונה להעביר סכום של 22.7 מיליון אירו לטובת מחלקת הכדורסל (וגם 7.79 למחלקת הכדוריד ו-4.1 לכדורגל באולמות, ו-2.5 לקבוצת ההוקי וכו').

טוב שיש עירייה

אצל הקבוצות הקטנות, מי שנחלץ לסיוע הן המחוזות והעיריות שנמצאות במצב כלכלי גרוע. הקבוצה הבאסקית קאחה בילבאו נאלצה לשנות את השם שלה לביזקאיה בילבאו, בגלל שמועצת העיר שמעבירה לה מיליון אירו העונה, הפכה להיות המממן העיקרי. קאחה לבורל של ליאור אליהו מקבלת 1.9 מיליון אירו תמיכה ממועצת העיר ויטוריה, וגם ככה נאלצה להקטין את התקציב שלה בשני מילון אירו לעומת העונה שעברה. מלאגה, שהחזיקה בעונה שעברה תקציב של כ-16 מיליון אירו, צנחה העונה ל-10 מיליון בלבד.

המצב בתחילת הקיץ היה גרוע. שמונה קבוצות איבדו את הספונסר הראשי שלהן, ויטוריה איבדה את הספונסר המפורסם שלה, טאו סרמיקה, אחרי 22 שנה. למזלה הגיעה חברת קאחה לאבורל ושמה 2 מיליון אירו עבור חסות לעונה הנוכחית.

בספרד מסבירים שלהבדיל מהעונה שעברה, שבה הגדולות החזיקו בתקציבים גבוהים פי ארבעה מקבוצות הדרג הנמוך, הרי שהשנה הפערים יגיעו לפי שישה עד שמונה. קבוצה צנועה כמו מנרסה תיאלץ להפעיל את הקבוצה העונה בתקציב של 3.5 מיליון אירו. כדי לעמוד על הרגליים היא הסכימה להחתים כספונסר ראשי את חברת סוזוקי עבור 300 אלף אירו בלבד - סכום נמוך ב-40% לעומת הספונסר הקודם שנטש.

במינהלת הליגה הספרדית טוענים שאחת הסיבות לפערים שנוצרו היא השיריון שקיבלו ארבע קבוצות ספרדיות ביורוליג. מה שגרם לקבוצות הקטנות לוותר מראש על ניסיון לתפוס מקום גבוה בליגה. אם אצלנו מדברים על "חוסר צדק" בעניין מכבי תל אביב, אז הספרדים רק שכללו את השיטה: קאחה לבוראל, ברצלונה, ריאל ומלאגה משוריינות עד 2012 אצל ג'ורדי ברתומיאו. למרות שאף ספרדית לא הופיעה בגמר היורוליג בארבע השנים האחרונות.