המימושים של אזורים נמשכים: במו"מ למכירת פרויקט בהפסד

שותף של לגנא הציע לרכוש את חלקה (95%) תמורת 9.5 מיליון אירו ■ במאי 2006 נרכשה החלקה תמורת 120 מיליון שקל (כ-21.7 מ' אירו כיום) ■ לגנא נושאת התחייבויות של 2 מיליארד שקל, מרביתן למחזיקי אג"ח בישראל

אחרי שממשה את פעילות בתי המלון ומתחם אסותא מנהלת אזורים, הנמצאת בשליטת שעיה בוימלגרין, משא ומתן למכירת פרויקט מרינה דורסול בבלגרד תמורת 9.5 מיליון אירו. חברת הבת לגנא תכננה להקים על גדות נהר הדנובה קומפלקס של מגורים (300 יח"ד), מסחר, מלון ומרינה ליאכטות.

משבר הנדל"ן הקשה טרף את הקלפים וגם פרויקט זה בסרביה נמצא בהקפאה למרות המיקום האטרקטיבי. במאי 2006 נרכשה 95% מהקרקע (22,108 מ"ר) תמורת 120 מיליון שקל (כ-21.7 מיליון אירו כיום), ולפרויקט יש זכויות בניה 30,400 מ"ר שעל פי התכנון עלות הקמתו 160 מיליון אירו. הנכס רשום בספרי החברה בשווי של 127.6 מיליון שקל.

הרוכש יישא בנטל החובות

אלא שמצבה של לגנא קשה ביותר, והיא נושאת התחייבויות של 2 מיליארד שקל, מרביתן למחזיקי אג"ח בישראל. ממלא מקום מנכ"ל אזורים, יעקב סיסו, ציין בחודש שעבר שכיוון שההשקעה בלגנא כבר נמחקה מהספרים, הרי שגם אם היא תימכר תמורת שקל אחד ניתן יהיה לרשום רווח ממכירתה.

שמואל חיבל, מנכ"ל אנגל מזרח אירופה, חברה בת של לגנא באמצעותה מבוצע הפרויקט, כבר הודיע לעיריית בלגרד שהחברה מפסיקה לתמוך בפרויקט. החברה חייבת לעירייה 15 מיליון אירו שיש לשלם ב-9 תשלומים עד לשנת 2012. העירייה סירבה להצעת החברה לקחת בחזרה את הנכס תמורת החזרת ההשקעה ומאיימת בהגשת תביעה.

הגישה של חברת אנגל מסוקרת באופן שלילי בתקשורת בבירת סרביה, כיוון שעל פי תנאי ההתקשרות היזם לא יכול למכור דירות מגורים ללא פיתוח החלק הציבורי. בינתיים החובות לעירייה תופחים: בחודש אוגוסט לא שולמו 2 מיליון אירו, וכנראה שגם התשלום השני בשבוע הבא בהיקף דומה לא ישולם. העירייה מטילה קנסות על החובות והרוכש הפוטנציאלי של הנכס או של לגנא כולה יישא בנטל.

מלבד ההצעה לעיל שהוגשה על ידי השותף המקומי של לגנא, הייתה בעבר גם הצעה מבנק אוסטרי לרכישת כל הפרויקט תמורת 14.5 מיליון אירו. כעת אזורים רוצה 12.5 מיליון אירו תמורת פרויקט המרינה. גורם נוסף שגילה עניין בפרויקט ובחברת לגנא, היא חברת יורופורט שבשליטת מוטי קירשנבאום, שבבעלותה נכסים בסרביה ובאוקראינה, מדינות בהן לגנא פעילה. יורופורט הגיעה מצוידת היטב למשבר עם קופת מזומנים ושווי מזומנים של 62 מיליון שקל.